آشپزی ایرانی

۲۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

قیمه نثار.           log nisar


قیمه نثار

مواد لازم:

برنج: ۴ پیمانه (۶۰۰ گرم)

گوشت گوسفند: ۲۵۰ گرم قیمه شده

پیاز: یک عدد

زعفران حل شده: یک دوم پیمانه

زرشک: نصف پیمانه

خلال پسته و خلال بادام: هر کدام یک و نیم پیمانه

روغن مایع و نمک و فلفل: به مقدار لازم


روش پخت:

برنج خیسانده و پس از آن درون آب جوش ریخته می‌شود. پس از آبکش کردن (کمی سفت برداشته می‌شود) با اضافه کردن زعفران حل شده بر روی برنج، بوسیله دم کنی، روی حرارت پلوپز اجاق گاز گذاشته می‌شود تا دم بکشد. خلال کردن پیاز نازک شده و پس از تفت دادن در روغن مایع به گوشت ریز شده افزوده می‌شود.

تفت دادن پیاز همراه با گوشت آن قدرادامه می‌یابد تا رنگ گوشت برگردد. سپس رب گوجه فرنگی رااضافه کرده و ضمن بستن در قابلمه، گوشت با حرارت ملایم پخته می‌شود. در صورت تمایل گاهی کمی زعفران به گوشت اضافه می‌گردد. ۵ دقیقه مانده به پخت کامل گوشت، نمک و فلفل و خلال بادام به آن افزوده می‌شود. با تمام شدن آب گوشت نوبت به آماده سازی زرشک به همراه شکر می‌رسد. زرشک با آب سرد شسته شده، یک قاشق روغن در قابلمه کوچکی ریخته و قبل از داغ شدن یک قاشق شکر در آن ریخته می‌شود. مخلوط مرتب به هم خورده تا شکر آب شود.

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری زعفران حل شده به این قابلمه کار بعدی است. اکنون حرارت زیر قابلمه خاموش شده و زرشک به آن افزوده می‌شود و به هم زده می‌شود. (در این صورت زرشک رنگش را حفظ خواهد کرد) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۹:۴۰
somaye sajadi

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۳۸
somaye sajadi


طرز تهیه ی خورشت سیب ؛


مواد لازم برای تهیه ی خورشت سیب (برای چهار نفر ) ؛


سیب چهار عدد ( پوست آن را گرفته و به صورت قلیه قلیه قاچ می کنید )

آلو 10 عدد آلو (میزان آلوها بیشتر از 10 تا به دلخواه خودتان )

گوشت 15 إلی بیست قلیه

روغن به میزان دلخواه 

زعفران به میزان دلخواه 


طرز پخت :

ابتدا گوشتها را یه تفت کوتاهی بدهید و مقداری لازم آب بریزید و بگذارید بجوشد و مغز پخت شود سپس سیبها را یه تفتی می دهیم تا طلایی شوند ، سپس زعفرانهایی که از قبل دم کرده اید را به آن اضافه می کنیم ، سپس گوشتها را به همراه مقدار کمی از آب آنها ( گوشتهایی را که با مقداری آب آبپز نموده اید باید بگذارید آبشان کم شود و سپس به سیب ها اضافه کنید ) به سیب ها اضافه کنید ، در آخر آلوها را اضافه می کنیم و می گذاریم 20 دقیقه إلی نیم ساعت بجوشد وقتی سیب ها و آلو ها پخته شد و آب خورشت میزان شد خورشت آماده است.

 

سوره ی رعد آیه ی 28:
آنها کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى‏ گیرد، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش پیدا مى‏ کند.

                                                                                                   
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۱۶
somaye sajadi

Srvnh cakes breakfast


تخم مرغ 6عدد شکر250 گرم آرد200 گرم شیر 1/2لیوان روغن3/4لیوان پودرکاکائو5ق غ وانیل1/2ق چ بکینگ پودر2ق چ


طرز پخت؛

ابتداموادخشک راباهم مخلوط میکنیم آرد وانیل پودرکاکائو وبکینگ پودر سپس در کاسه ای دیگر تخم مرغ هارا باشکر وشیر وروغن خوب مخلوط میکنیم وکم کم مخلوط آرد را اضافه میکنیم وحدود 5دقیقه باهمزن خوب میزنیم تایکدست شود قالب راچرب کرده وروی ان کمی ارد میپاشیم ومخلوط را درون قالب میریزیم و درون فر که از 15 دقیقه قبل روشن کرده ایم با دمای 180  درجه میگذاریم وبعداز 45 دقیقه کیک ما اماده است


ممنوعیت خوردن گوشت خوک در قرآن

خوک یکى از حیوانات پستاندار است که در خشکى زندگى می کند. و گوشت و شیر آن مورد استفاده قرار می گیرد، ولى از نظر اسلام این حیوان در لیست غذاهاى ممنوع قرار دارد. خدا در قرآن می فرماید:
«إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ ...»«1».
«خداوند تنها (گوشت) مردار و خون و گوشت خوک و ... حرام کرده است.»

 

نزول:

همان طورکه در مورد مردار و خون بیان شد، مضمون این آیه در چهار سوره قرآن (انعام- نحل- بقره- مائده) آمده است. که دو بار در مکه و دو بار در مدینه نازل شده است. «2» علّت تأکید قرآن بر این مطلب همان اهمیّت موضوع و خطرات جسمى و روحى مصرف گوشت خوک و نیز آلودگى جامعه بشرى به آن است به طورى که هنوز در برخى کشورهاى جهان به ویژه اروپا و آمریکا جزء غذاهاى رسمى قرار دارد.

 

تاریخچه:

استفاده از خوک به عنوان غذا تاریخچه اى چندین هزارساله دارد به طورى که مصرف گوشت خوک در بین یهودیان نیز ممنوع است. و یکى از غذاهاى حرام در شریعت موسى(علیه السلام) است. «3»
در انجیل حضرت عیسى (علیه السلام) نیز گناهکاران به خوک تشبیه شده اند. «4» و در ضمن داستانها خوک به عنوان مظهر شیطان معرفى شده است. «5» با این همه تأکید از طرف أدیان الهى هنوز مصرف این ماده غذائى در برخى نقاط دنیا (با وجود اثبات ضررهاى جسمى و روحى آن) رواج دارد.
در کشورهاى اسلامى در أثر مبارزه جدى اسلام گوشت این حیوان مصرف نمی شود و لذا پیامدهاى بهداشتى آن نیز مشاهده نمی شود. امّا در کشورهاى غربى (اروپا و آمریکا) این ممنوعیت اعمال نمی شود. ولى با این حال بسیارى از مردم از مصرف آن دورى می گزینند.
در برخى کشورها مثل برخى قسمتهاى روسیه در اثر شیوع بیماری هاى وابسته به خوک (کرم ترکین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده اند. «6»

 

احکام:

در شریعت اسلام در مورد خوک چند حکم صادر شده است:
اوّل: خوردن گوشت آن حرام و ممنوع و گناه است. «7»
دوّم: خوردن شیر خوک حرام است. «8»
سوّم: خوکى که در خشکى زندگى می کند حیوان نجسى است که پاک نمی شود. «9»
چهارم: اگر خوک از ظرف، چیز روانى بخورد یا آن را بلیسد ظرف را با آب هفت بار بشویند. «10»
پنجم: خرید وفروش خوک جایز نیست. «11» (چون عین نجس است)

 

حکمت‏ها و اسرار علمى:

در مورد فلسفه حرمت گوشت و نجاست خوک از دو جهت می توان سخن راند:

 

اوّل: تأثیرات سوء روانى، معنوى و اخلاقى

برخى از مفسران می نویسند:
«خوک حتى نزد اروپائیان که بیشتر گوشت آن را می خورند سمبل بی غیرتى است. و حیوانى کثیف است. خوک در امور جنسى فوق العاده بی تفاوت و لا ابالى است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علم ثابت است، تأثیر این غذا در خصوص لا ابالی گرى در مسائل جنسى مشهود است.» «12» یکى از نویسندگان می نویسد:
«خوک غیرت ناموسى ندارد (نقطه مقابل خروس است) و دیوثى می کند و جفت خود را در معرض استفاده خوک‏ هاى نر دیگر قرار داده، از این عمل علاوه بر آنکه باک ندارد لذّت هم می برد و این صفات و اخلاق او در گوشتش تأثیراتى دارد. از این جهت اشخاصى که تغذى به آن می کنند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می کنند. و این در حالى است که غیرت از صفات کمال الهى است و در اسلام بر صفت غیرت تأکید شده است. و غیرت نسبت به دین و ناموس از صفات انبیاء و ائمه طاهرین و مؤمنین است.» «13»

 

دوّم: ضررهاى بهداشتى:

بیماریهایى که توسط خوک به انسان منتقل می شود به دو دسته تقسیم می شوند:
الف: بیماریهایى که از جمله عوامل ابتلاى به آنها گوشت خوک است:
1. اسهال خونى: در امعاى خوک انگلهایى به نام بالآنتی دیوم (Coli Balantidum) زندگى می کنند که از أهم منابع انتشار این بیمارى در سرتاسر جهان است.
2. یرقان عفونى (بیمارى وایل): این بیمارى از طریق آب‏هاى آلوده به ادرار خوک، سگ یا موش به انسان منتقل می شود. امّا منبع ابتلاء به یرقان عفونى از نوع (Romona) فقط خوک است.
3. انتامیب هیستولتیک (Entameba Hiszdgtica): که انسان را به اسهال آمیبى مبتلا می نماید و خوک نقش ناقل این میکروب را به انسان ایفا می کند.
4. بیمارى شبه باد سرخ (Ergpeloid): حیوانات زیادى و از جمله خوک به آن مبتلا می گردند و از طریق این حیوانات به گروه خاصى از انسانها از قبیل قصّاب‏ها، دباغ‏ها و ماهی فروشان منتقل می گردد. که در انسان به صورت لکه هاى سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روى دست‏ها ظاهر می شود.
5. میزان چربى و اسیداوریک موجود در گوشت خوک خیلى زیاد است و به همین دلیل در ابتلاء به بیماری هاى بسیارى نقش دارد که از جمله آنها می توان از بیماریهاى تصلّب‏ شرایین- دردهاى مفصلى و مسمومیّتها، نام برد. «14»
6. خوک از خوردن چیزهاى پلید و کثافات حتى مدفوع خود، باک ندارد. و لذا معده خود را لانه انواع و اقسام میکروب‏هاى امراض قرار داده و از آنجا به گوشت و خون و شیر آن سرایت می کند. «15» و شاید حکمت اینکه در شریعت اسلام دستور داده شده است که ظرف آبى را که خوک از آن چیز روانى خورده یا لیسیده است هفت بار بشوئیم همین مطلب باشد. یعنى تماس مداوم و بی پرواى خوک از طریق دهان با کثافات موجب آلودگى زیاد آن است. و لذا دو مرتبه آب ریختن در رفع آن کفایت نمی کند.

ب: بیماریهایى که تنها علّت آنها خوردن گوشت خوک است:
1. کرم کدوى خوک (Taena Solium): طول این کرم 2- 3 سانتی متر بوده و داراى آلت مکیدن و قلاب است. لارو این کرم سیستى سرک (Sgsticercus Cellulosac) نام دارد و در عضلات و مغز خوک یافت می شود. انسان با خوردن گوشت و یا مغز خام خوک به آن مبتلا می شود. و دچار نارسائی هایى در دستگاه گوارش می گردد. (مثل کم اشتهایى- احساس درد- اسهال و یا یبوست) این بیمارى که بصورت گسترده اى در جهان منتشر شده در کشورهاى اسلامى که گوشت خوک مصرف نمی کنند به ندرت دیده می شود. «16» یکى از بیماری هایى که توسط کرم کدو به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود مرض لادررى (Ladrerie) است. این بیمارى در شهرهاى مسیحی نشین فراوان یافت می شود. امّا در بین مسلمانان و یهودیان که از خوردن گوشت خوک احتراز می کنند به کلّى پیدا نمی شود. «17»
2. ترى شینوز (Trichinella Spiralis): عبارت است از یک کرم ریز به طول 3- 5 میلی متر و از طریق خوردن گوشت خوک خام یا نیم پز وارد بدن انسان می شود. آثار این کرم در بدن انسان عبارت است از: خراشیدن و التهاب جداره امعاء- پیدایش جوشها و دملهاى پراکنده در تمام بدن- تخم گذارى در عضلات انسان همراه با درد شدید عضلات و سختى تنفس و ناتوانى در سخن گفتن و جویدن غذا- گاهى نیز در اثر فلج شدن عضلات تنفسى و یا قلب منجر به مرگ می شود که تا کنون درمانى براى این حالت بدست نیامده است و کم  خونى و سرگیجه و تب‏هاى مخصوص از جمله آثار آن است. «18» برخى نویسندگان از این کرم در فارسى با نام «ترشین» و «ترکین» یاد کرده و می نویسند:
«کرم ترشین تنها به وسیله گوشت خوک به انسان منتقل می شود و به ماهیچه هاى بدن نفوذ کرده و به آسانى از بین نمی رود. و یک گرم گوشت خوک ممکن است هزارها عدد از این کرم همراه داشته باشد. و یک ترشین ماده تقریبا 1500 کرم جوان می زاید.
این کرم می تواند به قلب نیز نفوذ کرده، تولید سکته هاى قلبى نماید. پختن گوشت، این کرم ها را نابود نمی سازد زیرا وقتى گوشت را حرارت می دهند، مواد سفیده اى گوشت، منعقد می شود و کرم در وسط این اجرام منعقده از آسیب حرارت مصون می ماند. این قسمت‏هاى منعقده که کرم ها را در وسط خود محفوظ کرده اند، در معده حل نمی شوند و به روده ها می روند.» «19» ترکین که داخل معده می شود هیچ دواى کرم کش یا «ورمیفوژى» قادر به دفع آن نیست. کرم ترشین در یک ماه پانزده هزار تخم ریزى می کند و در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد این کرم باشد. «20» این کرم اولین بار توسط یک نفر انگلیسى به نام «سر جیمز پاژت» در سال 1835 میلادى کشف شد «21» این بیمارى در تمام دنیا به ویژه آمریکا و کانادا و اروپا شیوع دارد ولى در کشورهاى اسلامى به دلیل حرام بودن مصرف گوشت خوک بسیار نادر است. «22»
3. گوشت خوک ثقیل الهضم است و معده را سخت در زحمت می اندازد. در اثر خوردن گوشت خوک اغلب سمیّتى به وجود می آید که در اصطلاح علمى آن را «بوتولیسم» می گویند. «23» دکتر سید الجمیلی  «24» و دکتر صادق عبد الرضا علی  «25» و دکتر حمید النجدی  «26» و محمد کامل عبد الصمد «27» و العمید الصیدلى عمر محمود عبد الله  «28» و سید جواد افتخاریان  «29» نیز در کتابهاى خود به آثار طبّى مشابهى براى گوشت خوک اشاره می کنند.

 

بررسى:

در اینجا تذکر چند نکته لازم است:
1. یکى از برکات ادیان الهى براى بشریت جلوگیرى از مبتلا شدن انسانها به بیماری ها و ناراحتی هاى جسمى و روحى است.
ممنوعیت خوردن گوشت خوک و نجاست آن توسط ادیان الهى یکى از معجزات علمى ادیان الهى است چرا که این حکم در شرایطى صادر شده که هنوز بشر به اسرار علمى و ضررهاى بهداشتى خوک پى نبرده بود. و تنها پیروان ادیان الهى (مثل اسلام و یهود) این حکم را به صورت تعبدى پذیرفته و عمل می کردند. و از ضررهاى خوک بدور ماندند.
امّا همیشه کسانى بوده و هستند که با وجود علم و اطلاع از اسرار علمى و بهداشتى احکام الهى دست به اقدام می زنند و با آلوده شدن به این امور زندگى خود و دیگران را به خطر می اندازند.

2. ممنوعیت گوشت خوک که در قرآن کریم مطرح شده است اعجاز علمى انحصارى این کتاب آسمانى نیست چرا که این مطلب در کتب آسمانى قبلى مطرح شده بود. بلى این مطلب به عنوان اعجاز علمى براى انبیاء الهى مطرح می شود چرا که در شرایطى حرمت و نجاست خوک را مطرح کرده اند که بشریت هنوز همه ضررهاى بهداشتى و معنوى آن را کشف نکرده بود.

3. همان طورکه در مورد مردار بیان شد، این ضررهاى معنوى و بهداشتى گوشت خوک تنها می تواند حکمت و فلسفه حکم حرمت و نجاست آن را بیان کند و نمی تواند علت انحصارى آن احکام را بیان کند چرا که در قرآن کریم تصریح به این علّت نشده و از طرف دیگر با پیشرفت علوم پزشکى ممکن است اسرار جدیدى کشف شود که مصالح و مفاسد تازه اى را در مورد این احکام روشن نماید.

4. برخى از ضررهاى بهداشتى که در مورد گوشت خوک گفته شد قابل نقد است چون ممکن است کسى بگوید که ما خوک را در شرایط بهداشتى و به دور از این میکروب‏ها و عوامل بیماری زا پرورش می دهیم و سپس گوشت آن را از آلودگى (با روش‏هاى مختلف مثل حرارت بالا یا انجماد) دور می سازیم و در آن صورت علتى براى حرمت آن وجود ندارد. مگر آنکه به طور قطعى اثبات شود که کرم ترشین تحت هیچ شرایطى در گوشت خوک از بین نمی رود.

5. در مورد تأثیر گوشت خوک در مسائل روانى و روحى (مثل بی غیرتى) نیز باید گفت که این فقط یک حدس قوى است و هنوز از طریق منابع مستقل علمى تأیید نشده چون در معرض تجربه در شرایط کنترل ‏شده علمى قرار داده نشده است.
نتیجه: پس این ضررهاى بهداشتى و اخلاقى فقط می تواند به عنوان فلسفه و حکمت حکم - نه علت انحصارى آن- مطرح شود. و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمى در این باره باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۲۷
somaye sajadi




آیا آیه‏اى در مورد نماز اول وقت نازل شده است؟

پاسخ:

دین مبین اسلام، برای نماز اهمیت ویژه‏ای قائل شده است، و این نکته از آیات و روایات بی‏شماری استفاده می‏شود. در آیات بسیاری به مسئله نماز پرداخته شده است. دسته از آیات به تشریع نماز تصریح کرده است؛ مانند: «فاقیمواالصلوْ ان الصلوْ کانت علی المؤمنین کتاباً موقوتاً»(1) نماز را به پا دارید، زیرا بر مؤمنان نماز به عنوان وظیفه ثابت شده است.

 برخی آیات به تمجید نمازگزاران و تأکید بر رستگاری آنان پرداخته، مانند: «قد افلح المؤمنین الذین هم فی صلوتهم خاشعون»(2) مؤمنان همانا رستگار شدند، آنان که در نماز خویش فروتن و خاشع‏اند.

 در برخی آیات به فلسفه نماز اشاره شده، مانند: «اقم الصلوْ لذکری»(3) نماز را برای یاد کردن من بپا دارید. و نیز آیاتی که برای مزمت کردن کسانی که نسبت به نماز دچار غفلت شده‏اند نازل شده است: «فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون»(4) پس وای بر نمازگزاران آنانکه از نماز خویش غفلت کنند.

 دسته‏ای از آیات، به وقت نماز اشاره کرده که در برخی، به وقت یک نماز (ظهر) «حافظوا علی الصلواْ و الصلوْ الوسطی(5)» (بر نمازها و نماز میانه) مواظبت کنید، و در برخی آیات دیگر به وقت سه نماز (صبح، مغرب، عشأ) اشاره نشده است: «و اقم الصلوْ طرفی النهار و زلفاً من الیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکر للذاکرین»(6) در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دارید، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آن را) از بین می‏برد، این تذکری است برای آنان که اهل تذکرند، و در برخی آیات به پنج نماز اشاره شده است: «اقم اصلوْ للولوک الشمس الی غسق اللیل و قرآن الفجر»(7) به پای دار نماز را از بازگشتگان خورشید تا تاریکی شب و خواندنی بامداد بپا دار.

 از میان آیات وارد درباره وقت نماز، فقیهان از آیه مذکور، دلیل بر اقامه نماز در اول وقت است.(8) ایشان در وجوب نماز اول وقت به نحو موسع، فرموده است: افضل، تقدیم در اول وقت است و در این فتوا به آیه اقم الصلوْ لدلوک الشمس(9) استناد کرده و امر شارع را در این آیه شریفه، مقتضی وجوب نزد شیعه و دلیل بر فوری بودن آن دانسته است.(10)

 از امام صادق(ع) در تفسیر آیه «فویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون»(11) آمده می‏فرماید: «تأخیر الصلاه عن اول وقتها لغیر عذر» مردا از بی‏اعتنایی به نماز، تأخیر از اول وقت بدون عذر است.(12)

 پس می‏توان گفت از این دو آیه استفاده اول وقت شده است، گرچه احادیث و سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر اقامه نماز در اول وقت به عنوان فضیلت بوده است و این سیره همه عالمان و مؤمنان است.

پى نوشتها

[1]. سوره نسأ، آیه 103.
[2]. سوره مؤمنون، آیه 2-1.
[3]. سوره طه، آیه 14.
[4]. سوره ماعون، آیه 5و4.
[5]. سوره بقره، آیه 238.
[6]. سوره هود، آیه 114.
[7]. سوره اسرأ، آیه 78.
[8]. کتاب الحلّاف، شیخ طوسی، ج 1، ص 292.
[9]. سوره اسرأ، آیه 78.
[10]. همان.
[11]. سوره ماعون، آیه 5-4.
[12]. بحارالانوار، ج 83، ص 6.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۱۵
somaye sajadi

طرز شور انداختن انواع سبزیجات ؛



انواع سبزی‌ها مانند گل کلم، خیار، لوبیا سبز، کلم برگ و غیره را می‌توان شور انداخت اول آنها را تمیز کرده می‌شوییم و خشک می‌کنیم. در یک ظرف (گالن پلاستیکی) می‌ریزیم مقداری سبزی معطر مانند ترخان یا برگ مو در ظرف ریخته و به تناسب هر یک لیتر آب یک قاشق سوپخوری نمک را در آب ریخته بگذاریم بجوشد و داغ داغ روی مواد شور بریزیم بطوری که کاملاً روی آنها را بگیرد و یک لیوان سرکه هم روی آن بریزیم و درب ظرف را خیلی محکم ببندیم و تا چهل روز نباید درب ظرف را باز کنیم بعد از این مدت می‌توانیم استفاده کنیم و دوباره درب آن را محکم ببندیم در سبزی‌هایی که بخواهیم سفید بماند مانند گل کلم و پیاز سفید دیگر سبزی معطر نمی‌ریزیم و در آب آن یک لیوان سرکه می‌ریزیم و می‌جوشانیم و روی مواد شور می‌ریزیم.




بسم الله الرحمن الرحیم




بــــــــــــسم الله الرحمن الرحیم       ترجمه خطبه محمد رسول الله و خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم در سال نهم هجرت در محل غدیر خم

ستایش مخصوص خداوندی است که در یگانگی اش بلندمرتبه و در تنهایی اش به آفریدگان نزدیک است. و در سلطنتش باشکوه است. و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بر همه چیز احاطه علمی دارد و او در جایگاه (بی مکانی) خودش است و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خویش مسلط است. همواره ستوده بوده و خواهد بود. و مجد و بزرگی او پایانی ندارد. و همیشه هست. آغاز و پایان از او بوده و بازگشت تمامی امور نیز بسوی اوست. آفریننده آسمان ها و گستراننده زمین ها و حکمران آن ها تنها اوست. دور و منزه از ویژگی مخلوقات است. و از تقدیس همگان نیز برتر است. پروردگار فرشتگان و روح است. افزونی بخش آفریده ها و نعمت ده ایجاد شده هاست. دیده ها را می بیند ولی دیده ها هرگز او را نمی بیند. کریم و بردبار و شکیباست. رحمتش شامل همگان می شود و به خاطر نعمت هایش بر بندگان منت دارد. در انتقام گرفتن عجله نمی کند. و در کیفر کسانی که مستحق عذاب هستند صبور و شکیباست. از نهان ها باخبر است و می داند که درون افراد چه می گذرد. پوشیده ها بر او آشکار و پنهان ها بر او واضح و روشن است. او بر تمام هستی تسلط دارد و نیروی تمام مخلوقات از اوست.  و او بر هر چیزی تواناست. و هیچ چیزی شبیه او نیست. و همانندی ندارد. اوست که چیز را بوجود آورد در حالی که هیچ چیزی نبود. و او جاوید، زنده و عدل گستر است. و جز او خداوندی نیست و او توانا و حکیم است. برتر از آن است که چشم ها او را ببینند ولی او چشم ها را می بیند و او بخشنده ِ آگاه است. کسی از راه دیدن او نمی تواند به صفات و چگونگی اش در نهان و آشکار پی ببرد مگر آنکه خود او راهی را نشان دهد که بر وجود او دلالت کند. و گواهی می دهم که او الله است. همو که سراسر روزگاران از قداست او مشحون است و همانکه نورش ابدی است. بدون آنکه مشاوری داشته باشد فرمانش اجرا می شود. بی آنکه شریکی برای خود انتخاب کرده باشد، خواسته اش عملی و حتمی خواهد شد. و بدون یاور و کمک کار همه امور را ساماندهی می کند. آنچه را آفریده است از روی الگویی نبود. و مخلوقات را بدون کمک و بدون رنج و چاره اندیشی، هستی و وجود بخشیده است. جهان با ایجاد و خواست او بوجود آمده است. و آفرینش با خواست او نمایان و پدیدار شده است. پس اوست الله که معبودی بجز او نیست. همو که صنعش استوار و ساختمان آفرینشش زیباست. دادگری است که ستم روا نمی دارد. و کریمی است که کارها به او بازمی گردد. و گواهی می دهم که او الله است که آفریدگان در برابر بزرگی اش فروتن، و درمقابل عزتش رام، و در برابر توانایی اش تسلیم بوده و در برابر هیبت و بزرگی اش فروتن هستند. پادشاه هستی ها و چرخاننده افلاک و رام کننده خورشید و ماه است که هر کدام تا سرآمد معینی به حرکت خود ادامه می دهند. او پرده شب را به روز، و پرده روز را، به شب می پیچد. (روز) شتابان در پی او (شب) است. اوست شکننده هر ستمگر سرکش و نابودکننده هر شیطان رانده شده. او، مقابل، همانند و شریکی ندارد. یکتا و بی نیاز است. هرگز نزاده، و زاده نشده است. و برای او هیچگاه همتایی نبوده است. خداوند یگانه، و پروردگار بزرگوار است. هر چه را بخواهد آن را به انجام می رساند. هر چه را بخواهد اراده نمودن و آن را حتمی می کند. همه چیز را می داند و حساب آن را دارد. مرگ و زندگی در دست اوست. اوست که موجودات را نیازمند یا بی نیاز می گرداند. اوست که می خنداند و می گریاند. نزدیک آورده و دور می سازد. بازمی دارد و عطا می کند. پادشاهی و ستایش فقط مخصوص اوست. تمام خوبی ها به دست اوست. و او بر هر چیزی قادر و تواناست. شب را در روز، و روز را در شب داخل می کند. معبودی جز او نیست. قادر و آمرزنده است. اجابت کننده دعا و افزاینده عطا، برشمارنده نفس ها، پروردگار جن و انسان ها است. هیچ چیزی بر او مشکل و سخت نیست. فریاد فریادکنندگان او را آزرده نمی کند. و اصرار اصرارکنندگان او را بستوه نمی آورد. نگاهدارنده صالحان، یاور رستگاران، صاحب اختیار مؤمنان، و پروردگار جهانیان است. در همه احوال سزاوار سپاس و ستایش آفریدگانش است. او را فراوان ستایش می کنم. و همیشه - در دل و بر زبان، بر شادی و رنج و آسایش و سختی – از او قدردانی می کنم. به او و فرشتگانش و کتاب هایش و فرستادگانش ایمان دارم. دستورش را می شنوم و اطاعت می کنم. و بسوی خشنودی او می شتابم. و به حکم او تسلیمم. درحالی که به فرمانبری او مایل، و از کیفرش هراسانم. چرا که او خدایی است که کسی از چاره جویی اش در امان نیست و از جورش هم کسی نمی ترسد. و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهمو وظیفه خود را در آنچه وحی شده، انجام می دهمچرا که اگر بخاطر ترک این فرمان، از سوی او عذابی فرود آید، کسی قادر بر دور ساختن آن عذاب از من نیست– هرچند توانایی اش بسیار، و دوستی اش با من، خالص باشد.- خداوندی که معبودی جز او نیست به من اعلام فرموده که اگر آنچه (درباره علینازل کرده را به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را ادا نکرده امو خدای تبارک و تعالی امنیت (از مردمرا برایم تضمین کردهو او خدای کفایت کننده کریم استپس به من وحی کرد : "بنام خداوند بخشنده بخشایشگر ای پیامبرآنچه از طرف پروردگارت – درمورد علی، یعنی در خلافت برای علی پسر ابی طالب – بر تو نازل شده است، برسانو اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ایو خداوند تو را از مردم نگاه می دارد". ای مردمدر تبلیغ آنچه بر من فرود آمده، کوتاهی نکرده امو حال سبب نزول آیه را برایتان بیان می کنمهمانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمداز سوی سلام، پروردگارم – و اوست سلام – فرمانم داد که در این مکان بپا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب، برادر، وصی و جانشین من در میان امت، و امام پس از مکن خواهد بودجایگاه او نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی استلیکن پیامبری پس از من نخواهد بوداو صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول استو پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که : "سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبرش و آن مؤمنانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند". و علی بن ابی طالب همان کسی است که نماز به پا داشته و درحال رکوع، زکات پرداخته، و پیوسته خداخواه و خداجوستو من از جبرئیل درخواست کردم که خداوند سلام، مرا از این مأموریت، معاف فرمایدبخاطر علم داشتنم به  کمی متقین و زیادی منافقین و دسیسه ملامتگران و مکر مسخره کنندگان اسلام [یعنی می دانم که عده ای هستند که بصورت سازمان یافته برای اسلام نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند شاید منظور حضرت، یا حداقل یکی اش، یهود بوده باشد که منافقان را تحریک، و آن ها را مهره های خود برای تفرقه بین مسلمانان قرار می دهند]. همان هایی که خداوند در کتاب خود، در وصفشان فرموده : "با دهان خود سخنی می گویند که در دلشان به آن باور ندارند". و آن را کوچک می پنداشتند، درحالی که نزد خدا بزرگ استو نیز از آن روی که منافقان، بارها به من آزار رسانیده، تا بدانجا که مرا اُذُن [نعوذ بالله دهن بین و زودباورنامیدندو پنداشتند که من اینگونه ام.بخاطر همراهی بسیار علی با من، و اشتیاق من به او (و همچنین اشتیاق و علاقه او به من). تا آنجا که خداوند عزوجل در این موضوع، آیه ای نازل فرمود : " از آن ها، کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند او آدم خوش باوری استبگو خوش باور بودن او به نفع شماست". - و به ضرر کسانی که می پندارند او زودباور است – " به خدا ایمان می آورد، و مؤمنین را تصدیق می کند و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند". و چنانچه بخواهم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم، یا به آنان اشاره کنم، و یا مردمان را بسویشان راهنمایی کنم، می توانملیکن سوگند بخدا که نسبت به آنان، اخلاق کریمانه را در پیش گرفتمو با این حال، خداوند فقط زمانی از من خشنود خواهد شد که آن چه درباره علی فرو فرستاده، به گوش شما برسانمسپس [پیامبر این آیه راتلاوت فرمود : "ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت نازل شده است را کاملا برسان– در حق علی  "و اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ایو خداوند، تو را از مردم حفظ می کند". ای مردمبدانید این آیه، درباره اوستفکر کنید تا به عمق آن پی ببریدو بدانید که خداوند، او را صاحب اختیار و امام شما قرار داده، و پیروی از او را بر مهاجران و انصار، و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند، و بر صحرانشینان و شهرنشینان، و بر عجم و عرب، و آزاد و برده، و کوچک و بزرگ، و سفید و سیاه، و بر هر یکتاپرست، واجب شمرده استدستورش، حتمی است.سخنش جواز استامرش نافذ استملعون است کسی که با او مخالفت کندمورد رحمت خداست کسی که از او پیروی، و تصدیقش کندپس هر آینه خدا، بخشیده است او راو کسی که به او گوش دهد و از او اطاعت کندای مردمآخرین بار است که در این اجتماع بپا ایستاده امپس گوش دهید، و اطاعت کنید، و گردن نهید به فرمان پروردگارتان (خدا). چرا که خداوند عزوجل، صاحب اختیار و معبود شماستو پس از خداوند، رسول و نبی اوست که با شما سخن می گویدو پس از من، به فرمان خدای پروردگارتان، علی، صاحب اختیار و امام شماست.آنگاه امامت، تا روزی که به ملاقات خدا و رسولش می آیید، در فرزندان من، از نسل علی خواهد بودحلال نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها، حلالش کنندو حرام نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها حرامش کنند (بر شما). و هدای عزوجل، حلال و حرام را بر من شناسانیدو من، آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته بود، در اختیار علی نهادمای مردمعلی (برترش بدارید). هیچ علمی نیست مگر آنکه خدا، آن را در من قرارش دادهو هر علمی را که آموختم آن را در پیشوای پارسایان قرارش دادمو هیچ علمی نیست، مگر آنکه آن را به علی آموختمو او پیشوای روشنگر استکه خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده استآنجا که می فرماید "و همه چیز را در امامی روشنگر برشمرده ایم". ای مردماز علی روی برمتابیدو از او نگریزیدو از ولایتش خودداری نکنیدپس او کسی است که به حق هدایت می کند و به آن عمل می کندو باطل را نابود می کند و از آن بازمی دارد.و در راه خدا، نکوهش نکوهشگران در او نمی گیردنخستین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد (کسی در ایمان، از او پیشی نگرفته است). و کسی که جانش را فدای رسول خدا کردو کسی که همراه رسول خدا بود و از مردان، کسی غیر از او، خدا را همراه رسولش عبادت نمی کرد. (اولین مردم در نماز، و اولین کسی است که همراه من خدا را پرستش کرداز طرف خدا او را فرمان دادم تا در بستر من بخوابدپس انجام داد.جانش را فدای من کردای مردماو را برتر قرار دهید که خدا او را برتر قرار دادهو او را بپذیرید که خدا او را منصوب کرده استای مردمبدرستی که او، امامی از سوی خداستو خداوند توبه کسی را که ولایتش را انکار کند، هرگز نخواهد پذیرفتو هرگز او را نخواهد آمرزیدحتم است بر خدا که چنین کند به کسی که با امر علی مخالفت کند، و اینکه او را به عذاب دردناک ابدی کیفر کندپس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنیدکه در آتشی وارد خواهید شد که هیزمش بدن های مردم و سنگ هاست و برای کافران آماده شده استای مردمبخدا سوگند که پیامبران پیشین به من بشارت دادندو اکنون من آخرین پیامبرمو حجت بر تمام آفریدگان از اهل آسمان و زمین هستمپس هر کس  که در این شک کند، پس قطعا به کفر جاهلیت اولیه برگشتهو هر کس در چیزی از سخن امروز من شک کند، پس قطعا در همه آنچه که به من نازل شده، شک کرده استو هر کس در یکی از امامان شک کند، پس قطعا در تمام آن ها شک کرده استو شک کننده در ما، در آتش است.ای مردمخدای عزوجل این برتری را به من پیشکش کردهکه منتی از او بر من است و احسانی ازوست به منو خدایی نیست بجز اوهشدارید و همه ستایش ها، فقط مخصوص اوستدر همه زمان ها و همه روزگاران و  بر هر حالیای مردمعلی را برتر بدارید که او برترین مردم از مرد و زن، بعد از من استتا وقتی که خدا رزق و روزی را فرود آورد و آفرینش پابرجا باشدملعون است ملعون، مورد غضب است مورد غضب، کسی که این سخن مرا رد کند و با آن موافقت نکند.بدانید که جبرئیل، این را برایم از خدای بلندمرتبه خبر آورد و می گویدهر کس با علی دشمنی کند و ولایتش را نپذیرد، نفرین من و خشم من بر اوست. "و هر کس باید بنگرد که برای فردایش، چه پیش فرستاده استو خدا را در نظر بدارید (از اینکه با او مخالفت کنید تا گام هایتان پس از استواریش نلغزد)بدرستی که خدا کاملا خبر دارد از آنچه می کنید". ای مردم!همانا او، "همجوار خدایی است که در کتاب عزیزش از او یاد کرده استپس بلند مرتبه فرمود (خبر می دهد از کسی که با او مخالفت می کند) " تا آنکه کسی نگوید ای دریغ از کوتاهیم در همجوار خدا". ای مردمدر قرآن اندیشه کنید و آیاتش را بفهمید و در محکماتش بنگرید و از متشابهاتش پیروی نکنیدکه بخدا سوگند که هرگز کسی باطن هایش را برایتان آشکار نمی کند و هرگز کسی تفسیرش را برایتان واضح نمی کند مگر کسی که دستش را گرفته ام و بطرف خودم بالایش  برده ام و بازویش را گرفته ام (و با دستانم بلندش کرده امو به شما اعلام می کنم که هر کس من سرپرست اویم پس این علی سرپرست اوست.و او علی پسر ابی طالب است؛ برادرم و وصیمو ولایتش از خدای عزوجل بر من نازل شده استای مردمهمانا علی و پاکان از فرزندانم (از نسلش)، آن ها گرانسنگ [ثقلکوچکترند و قرآن، گرانسنگ بزرگتر استکه هر کدام از این دو، از همراهش خبر دارد و بر وفق اوستهرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض بر من وارد شوندبدانید که آنان امانتداران خدا در آفرینشش، و حاکمانش در زمینش هستندبدانید که من ادا کردمبدانید که من رساندمبدانید که من بگوش رساندم.بدانید که من واضح کردمبدانید که همانا خدای عزوجل فرمود و من از جانب خدای عزوجل می گویم  که بدانید که بدرستی که "امیرالمؤمنیننیست بجز این برادرمبدانید که امارت مؤمنان، بعد از من برای هیچ کس غیر از او روا نیستسپس فرمودای مردمچه کسی به شما از خودتان سزاوارتر است؟ گفتندخدا و رسولشپس فرمودبدانید که هر کس که من سرپرستش هستم، پس این علی مولایش استخدایاولی کسی باش که ولایتش را بپذیردو دشمن کسی باش که با او دشمنی کندو یاری کن کسی را که او را یاری کندو تنها گذار کسی را که او را تنها گذاردای مردماین علی برادرم و وصیم و نگهبان دانشم و جانشینم در امتم است بر کسی که به من ایمان آورده، و بر تفسیر کتاب خدای عزوجلو دعوت کننده بسوی اوستو عمل کننده به آنچه خدا را راضی می کند، و پیکارگر با دشمنانش، و ولایت کننده بر اطاعتش، و بازدارنده از نافرمانیش استهمانا او جانشین فرستاده و امیر مؤمنان و پیشوای هدایتگر از طرف خدا، و قتال کننده با  پیمان شکنان و رویگردانان و مرتدشدگان به دستور خداستخدا می فرماید "سخن، نزد من عوض نمی شود". بدستورت ای پروردگارم می گویمخدایا ولی کسی باش که ولایتش را بپذیردو دشمن کسی باش که با او دشمنی کند. ( و یاور کسی باش که یاری اش دهدو خودداری کنندگان از یاریش را به خودشان واگذار. ) و نفرین کن کسی را که او را منکر شودو خشم گیر بر کسی که مانع دستیابی او بر حقش شودخدایا همانا تو، این آیه را در شأن علی؛ ولیت در مقام بیان این و نصب کردنت او را، برای این روز فرو فرستادی "امروز، کسانی که کافر شدند از دین شما ناامید شدندپس از آن ها نترسید و از من بترسیدامروز، دینتان را برایتان کامل کردمو نعمتم را بر شما تمام کردم.راضی شدم به اسلام بعنوان دینتان" . " و هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، پس هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است". خدایا همانا من شاهدت می گیرم که من رساندمای مردمخدای عزوجل دینتان را فقط به امامتش کامل کردپس هر کس که از او پیروی نکند و از کسی از فرزندانم از صلبش که مقام او را برپا می دارد تا روز قیامت و عرضه بر خدا، پس آن ها کسانی اند که اعمالشان بیهوده شد (در دنیا و آخرتو آن ها در آتش، مخلد خواهند بودای مردماین علی، مددکارترینتان برای من، و سزاوارترینتان به من، و نزدیک ترینتان به من، و عزیزترینتان بر من استو خدای عزوجل و من از او راضی هستیمو آیه ای رضایتی - در قرآن نازل نشده، مگر در شأن اوو خدا، کسانی که ایمان آورده اند را خطاب نکرده، مگر آنکه به او آغاز کردهو آیه ی ستایشی در قرآن نازل نشده، مگر در شأن اوو در "هل أتی علی الانسان"شهادت به بهشت نداده مگر برای اوو درمورد غیر او نازلش نکردهو غیر او را بدان مدح نکردهای مردماو یاور دین خدا، و دفاع کننده از رسول خداستو او، پارسای پاکیزه ی هدایتگر هدایت شده استپیاکبرتان بهترین پیامبر است و وصیتان، بهترین وصی است. (و فرزندانش بهترین اوصیایند). ای مردم!فرزندان هر پیامبر از نسل اویند و فرزندان من از نسل(امیرالمؤمنینعلی هستندای مردمهمانا ابلیس، آدم را به حسد از بهشت بیرون کردپس به او حسادت نکنید که اعمالتان نابود شود و گام هایتان بلغزدکه همانا آدم بخاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرددرحالی او برگزیده خدای عزوجل  بودو شما چگونه خواهید بود، درحالی که  شما، شمایید، و برخی از شما، دشمنان خداییدبدانید که همانا کسی با علی درنمی افتد بجز بدبختو کسی ولایت علی را نمی پذیرد بجز پارساو کسی به او ایمان نمی آورد بجز مؤمن مخلصو در شأن علی -بخدا سوگند سوره عصر نازل شد "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر سوگند به عصر همانا انسان ها قطعا در زیانند" (مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد). ای مردم!خدا را گواه گرفتم و رسالتم را به شما رساندم. "و بر رسول، جز بیان آشکار چیزی نیست". ای مردم! "تقوای خدا را آن گونه که حق تقوایش است پیشه کنید و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید". ای مردم! "به خدا و رسولش و نوری که همراهش نازل شده است، ایمان آورید؛ پیش از آنکه صورت هایی را محو کنیم و به پشت سرشان برگردانیم، یا نفرینشان کنیم؛ همانگونه که اصحاب سبت [گروه تبهکاری از بنی اسرائیلرا نفرین کردیم". (بخدا سوگند [خدااراده نکرده است به این آیه، بجز گروهی از اصحابم را که به اسم هایشان و نسب هایشان می شناسمشان.لیکن به ندیدگرفتنشان مأمورمپس باید هر کسی طبق آنچه در قلبش برای علی از حب و بغض می یابد، عمل کند. [یعنی باید هر کسی، مهر یا دشمنی علی در دلش را، مبنا و پایه کار خویش قرار دهد و بداند که ارزش عملش وابسته به آن است.] ای مردم!نور، از سوی خدای عزوجل در من جریان داردسپس در علی پسر ابی طالبسپس در نسل او تا قائم المهدی که حق خدا و هر حقی که از ماست را می ستاندچرا که خداوند عزوجل، از همه ی عالمیان، ما را حجت قرار داده است بر کوتاهی کنندگان و ستیزه گران و مخالفان و خائنان و گنهکاران و ظالمان و غاصبانای مردمبرحذر باشید که همانا من رسول خدایم که پیش از من نیز رسولانی بودندآیا اگر بمیرم یا کشته شوم به عقبتان [جاهلیتتانبرمی گردید؟ و هر کس به عقبش برگردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند و بزودی خدا، شکرکنندگان را پاداش می دهدبدانید که همانا علی آن کسی است که وصف شده است به شکرکنندگی و صبرسپس بعد از او، فرزندانم از نسلشای مردمبه اسلامتان بر من منت مگذاریدبلکه بر خدا منت مگذارید که عملتان نابود می شود و بر شما خشم می گیرد و به شعله ای از آتش و مس گداخته گرفتارتان خواهد کرد.همانا پروردگارتان قطعا در کمینگاه استای مردمهمانا بزودی و بلافاصله بعد از من، پیشوایانی خواهند بود که بسوی آتش فرامی خوانندو روز قیامت یاری نخواهند شدای مردمهمانا خدا و من از آن ها بیزاریمای مردمهمانا آنان و یاورانشان و پیروانشان و طرفدارانشان در پست ترین جای آتش خواهند بودو چه بد است جایگاه متکبران.  بدانید که آنان اصحاب صحیفه اندپس باید هر کدامتان در صحیفه اش بنگردای مردمهمانا من [جانشینی خود رابعنوان امامت و بصورت وراثتی، در نسلم تا روز قیامت – به امانت می گذارمو به تحقیق که آنچه که مأمور به رساندنش بودم را رساندم؛ تا حجتی باشد بر بر هر حاضر و غایبی و بر هر کسی که شاهد است یا شاهد نیست، زاده شده یا [هنوززاده نشده استپس باید که حاضر به غایب برساند، و پدر به فرزند تا روز قیامتو بزودی بعد از من امامت را بصورت پادشاهی و بطور غصبی قرارش می دهند. (بدانید که نفرین خدا بر غصب کنندگان چپاولگر خواهد بود). و در آن هنگام، بزودی شعله های آتش و مس گداخته را بر سر شما دو گروه [جن و انسخواهد ریخت؛ درحالی که یاری نخواهید شدای مردمهمانا خدای عزوجل شما را به حال خودتان رها نمی کند مگر تا وقتی که ناپاک را از پاک جدا کندو خداون شما را از غیب آگاه نمی کندای مردم!همانا هیچ سرزمینی نیست مگر آنکه خداوند، قبل از روز قیامت، بخاطر تکذیب کردنش، نابودش می کندو آن را به تصرف امام مهدی درخواهد آوردو خدا، وعده اش را انجام می دهدای مردمهمانا که قبل از شما، بیشتر [اقوامنخستین گمراه شدندو خداوند [اقوامنخستین را نابود کرد.و اوست نابودکننده دیگرانخدای بلندمرتبه فرمود: "آیا [اقوامنخستین را هلاک نکردیم؟ سپس دیگران را به دنبالشان می فرستیم -این گونه با مجرمان رفتار می کنیم وای بر تکذیب کنندگان در آن روزای مردمهمانا خدا مرا امر و نهی کردو من (به دستور او)، علی را امر و نهی کردمپس دانش امر و نهی نزد اوست.پس امرش را بشنوید؛ گردن نهید، و از او اطاعت کنید تا هدایت شویدو از آنچه نهی می کند، خودداری کنید تا رشد یابید[پیشرفت کنید]. (و بسوی هدفش حرکت کنید). و راه ها [ی گوناگونشما را از راهش جدا نکندای مردممن راه مستقیم خدایم که شما را به پیروی از آن دستور دادهسپس بلافاصله بعد از من، علی استسپس فرزندانم از نسل او؛ امامان(راهنما). "بسوی حق، راهنمایی می کنند و به حق حکم می کنند". سپس قرائت کرد: "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر – تمام ستایش، مخصوص خداوند است؛ پروردگار عوالم – بخشاینده بخشایشگر ..." تا آخر سورهو فرموددر شأن من نازل شدو در شأن آنان (بخدا قسمنازل شدو برای آنان عمومیت داردو به ایشان اختصاص داردآنان اولیای خدایند که نه ترسی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوندبدانید که قطعا حزب خدایند که غالب می شوندبدانید که قطعا دشمنانشانند بی خردان گمراه؛ برادران شیاطین، که سخنان بیهوده [و پوچرا به یکدیگر می رسانندبدانید که دوستانشان، آنهایند که خدا آن ها را در کتابش یاد کردهآنجا که فرمود: "هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند، نمی یابی که دوستی کنند با کسی که با خدا و رسولش دشمنی کرده استهر چند که آن ها، پدرانشان باشند، یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خویشاوندانشانباشندآنها کسانی هستند که ایمان در دل هایشان، نگاشته شده است..." تا آخر آیهبدانید که دوستانشان، همان مؤمنان هستند که خدا، توصیفشان کرده.آنجا که فرمود: "کسانی که ایمان آوردند، و ایمانشان را به ستم نیالودند، آن ها کسانی هستند که ایمنی، برای آن هاستو آن ها هدایت یافتگانند". بدانید که دوستانشان، همان "کسانی که ایمان آوردند و شک نکردند"، هستندبدانید که قطعا دوستانشان، همان "کسانی که بسلامت و در امنیت وارد بهشت می شوند"، هستند که فرشتگان، به سلام آن ها را ملاقات می کنند و می گویند "درود بر شماکه پاک شده ایدپس برای همیشه واردش شوید". بدانید که دوستانشان، بهشت برایشان است که "در آن، بدون حساب روزی داده می شوند". بدانید که دشمنانشان "کسانی که در آتش وارد می شوندهستندبدانید که دشمنانشان، آنهایند که ناله ی زبانه ی آتش جهنم را، درحالی که زبانه می کشد، می شنوند، و زفیر [صدای بازدم جهنمآن را نیز می بینندبدانید که دشمنانشان، همان هایی هستند که خداوند درشأنشان فرمود: "هر گاه امتی داخل [جهنمشود، گروه دیگر را نفرین کند..." تا آخر آیهبدانید که دشمنانشان همان هایند که خدای عزوجل فرمود: "هر گاه که گروهی از آن ها در آن [جهنمانداخته شود، نگهبانانش از آنان می پرسندآیا هشداردهنده ای برایتان نیامد؟ می گویندچراهشدار دهنده برایمان آمدولی ما تکذیب کردیم و گفتیم خداوند، هیچ چیزی نفرستاده، و شما، فقط در گمراهی بزرگی هستیدتا آنجای سخن خدا که "بدانید که دوزخیان از رحمت خدا، دور باشند".بدانید که دوستانشان، همان کسانی هستند که "در نهان، از پروردگارشان برحذرندو آمرزش و پاداشی بزرگ برای آنان است". ای مردمچه بسیار راه است، میان آتش و پاداش بزرگ! (ای مردم!) دشمنمان، آن کسی است که خداوند، او را نکوهش و نفرین کردهو دوستمان، (هر جا کهخدا، کسی را ستوده و دوستش داشته است.ای مردمبدانید که قطعا (من)، برحذردارنده هستم، و علی بشارت دهنده است. (ای مردم!)بدانید که قطعا من بازدارنده هستم، و علی هدایتگر استای مردم! (بدانید کهقطعا من نبی هستم، و علی وصیم است. (ای مردمبدانید که قطعا من رسول هستم، و علی، بلافاصله بعد از من، امام و وصی استو امامان، بلافاصله بعد از او، فرزندانش هستندبدانید که من پدرشان هستمولی آن ها، از صلب او خارج می شوند). بدانید که آخرین امام از ما، قائم مهدی است.بدانید که او، چیره شونده بر همه دین هاستبدانید که او، انتقام گیرنده از ظالمان استبدانید که او، تصرفگر قلعه ها، و نابودکننده شان استبدانید که او، غلبه کننده بر همه ی قبایل از اهل شرک است، و هدایتگرشانبدانید که او، خونخواه هر خونی که از دوستان خدا ریخته شده، استبدانید که او، یاور دین خداستبدانید که او، از دریایی عمیق، پیمانه های بسیار برمی گیردبدانید که او، به هر دارای فضلی، بخاطر فضلش نیکی می کند، و به هر جاهلی به خاطر نادانی اشبدانید که او، نیکو، و برگزیده خداستبدانید که او، وارث هر علمی، و احاطه دارنده بر هر فهمی استبدانید که او، از سوی پروردگار عزوجلش خبر می دهدو برپاکننده امر آیاتش استبدانید که او، رشدیافته استوار استبدانید که او، بسویش واگذار شده استبدانید که او، همه گذشتگان از سرزمین هایی که قبل از او بوده اند، به [آمدناو بشارت داده اندبدانید که اوست ماندگارحجتی است که حجتی بعد از او نیستو حقی نیست؛ مگر همراه اوو نوری نیست؛ مگر نزد اوبدانید که کسی بر او پیروز نمی شود، و کسی علیه او، یاری نخواهد شد.بدانید که او، ولی خدا در زمینش، و داورش در بین آفریدگانش، و امانتدارش در اسرارش و آشکارش استای مردمهمانا من برای شما [مسائل رابیان کردم، و به شما فهماندمو این علی، پس از من به شما می فهمانداینک در آخر خطبه ام، شما را فرامی خوانم به دست دادن با من، به نشانه بیعت با او، و اقرار کردن به آنسپس دست دادن با او، بعد از منبدانید که من با خدا بیعت کرده ام، و علی با من بیعت کردهو من از جانب خدای عزوجل، از شما برای او بیعت می گیرم. "همانا کسانی که با تو بیعت می کنند، در حقیقتفقط با خدا بیعت می کننددست خدا، بالای دست هایشان است.پس هر کس عهدشکنی کند، فقط به ضرر خودش عهدشکنی کردهو هر کس به آنچه بر آن با خدا عهد بسته، وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردم! "همانا حج و عمره از شعائر یعنی نشانه هایخداستبنابراین کسی که حج خانه[خدایا عمره می گذارد، مانعی نیست که بر آن دو، طواف کند. [و سعی صفا و مروه انجام دهندو هرگز اعمال مشرکان، که بت هایی بر این دو کوه نصب کرده بودند، از موقعیت این دو مکان مقدس نمی کاهد]. تا آخر آیهای مردمخانه [خدارا قصد کنید. [یعنی حج خانه خدا را بگذارید]. چرا که هیچ خاندانی واردش نشد، مگر آنکه بی نیاز شدند و بشارت یافتندو از آن تخلف نکردند، مگر آنکه بی بهره و فقیر شدندای مردمهیچ مؤمنی بر موقف [یعنی عرفات، مشعر و منانماند مگر آنکه خدا، آنچه از گناهانش که تا آن زمان انجام داده بود را برایش آمرزیدبنابراین، وقتی حجش را تمام کرد، عملش را از سر گیردای مردمحاجی ها، مورد عنایتندو هزینه های سفرشان، برایشان جبران می شود. "و خدا، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند". ای مردمحج خانه [خدارا با کامل کردن دین، و معرفتی عمیق بگذاریدو از زیارتگاه ها، جز با توبه و دست برداشتن از گناه برنگردیدای مردمنماز را برپا دارید و زکات دهید؛ همان گونه که خدای عزوجل فرمانتان داده استپس اگر زمان بر شما طولانی شد، و درنتیجه [در پرداخت زکاتکوتاهی کردید یا فراموش کردید، باید بدانید که علی، سرپرست شماستو بیان کننده [حکم آنبرایتان استکسی که خدای عزوجل، او را برایتان، بعد از من منصوب کرده است بعنوان امانتدار خلقشهمانا او از من استو من از اویمو او، و هر کس از فرزندانم که جانشین می شود، از آنچه از آن می پرسید، شما را باخبر می کنندو آنچه را که نمی دانید، برایتان بیان می کنند.بدانید که حلال و حرام، بیشتر از آن است که آن را بشمارمشان و به شما بشناسانمشانپس در اینجا، یکباره  به حلال امر می کنم و از حرام، نهی می کنماز این روی، امر شدم که از شما بیعت بگیرم، و به دست دادنتان به نشانه پذیرفتن آنچه از سوی خدای عزوجل درباره علی و اوصیاء [بلافاصلهبعد از او آوردم.کسانی که آن ها از منند و از اوامامت در آن ها پایدار شده استآخرینشان مهدی استتا روزی که با خداوندی که قضا و قدر می کند دیدار می کندای مردمو من شما را بسوی هر حلالی راهنمایی کردمو از هر حرامی بازداشتمو قطعا من از این [حرف و نظرم]، برنمی گردمو عوض نمی کنمهانپس این را به یاد داشته باشیدو حفظش کنید و یکدیگر را بدان سفارش کنید و آن را عوض نکنید و تغییرش ندهیدهانکه من سخن را تکرار می کنمهان که نماز را بپادارید و زکات دهید و به نیکی ها امر کنید و از زشتی ها بازداریدبدانید که سر [و ریشه و حقیقتامر به معروف، این است که به گفته من[درباره امامتبرسید و آن را به کسی که حاضر نیست برسانید، و او را به پذیرش آن از من، امر دهید، و از مخالفت کردنش با آن، بازداریدشکه قطعا این، دستوری از سوی خدای عزوجل استو امر به معروف و نهی از منکری نیست بجز همراه امامی معصوم. [یعنی تحقق و کمال نمی یابد]. ای مردمقرآن به شما می شناساند که امامان بلافاصله از بعد از او، فرزندانش هستند.و من به شما شناساندم آن ها، از من و از او هستنداز آنجا که در کتابش می فرماید: "و آن را [یعنی امامت راکلمه ای پایدار در نسلش [یعنی نسل حضرت ابراهیم که رسول الله و علی از نسل او هستندقرار داد". و گفتمهرگز گمراه نمی شوید؛ تا مادامی که به آن دو چنگ زنیدای مردمتقوی تقوی.از قیامت برحذر باشید، همانگونه که خدای عزوجل فرمود: "البته زمین لرزه روز رستاخیز چیز بزرگی است". یاد کنید مرگ را، (و معاد را)، و حساب را، و ترازوها [ی سنجش و وزن اعمالرا، و محاسبه دربرابر پروردگار عوالم را، و ثواب و عقاب رازیرا هر کس با نیکی آمد، طبق آن پاداش می گیردو هرکس با بدی آمد، بهره ای از بهشت برایش نیستای مردمهمانا شما بیشتر از آن هستید که در یک زمان واحد، با یک دست من، دست دهیداز این روی، خدای عزوجل مرا فرمان داده که از زبان هایتان اقرار بگیرم؛ نسبت به آنچه برای علی امیرمؤمنان، و برای کسانی که پس از او می آیند؛ از امامانی که از من و از اویند؛ همان گونه که به شما اعلام کردم که ذریه ی من از نسل اویند. پس همگیتان بگوییدالبته که ما شنوندگان و اطاعت کنندگان و رضایتمندان و گردن نهادگانیم به آنچه از سوی پروردگارمان و پروردگارت رساندی؛ در امر اماممان علی امیر مؤمنان، و کسانی که از ائمه اند و از صلب او خارج شوندبا تو بیعت می کنیم بر این [امر و عهد و پیمان و بیعت]، با دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و دستانمانبر این [امرزندگی می کنیمو بر آن می میریمو بر آن [امر و اعتقادبرانگیخته می شویمو تغییر نمی کنیم و عوض نمی شویمو شک نمی کنیم (و منکرش نمی شویمو مردد نمی شویمو از عهد برنمی گردیم و پیمان را نقض نمی کنیمما را موعظه کردی به موعظه خدا؛ درباره علی امیر مؤمنان و امامانی که ذکر کردی از ذریه ات، و از فرزندانش، و پس از او هستند؛ حسن و حسین و کسانی که خدا، پس از آن دو منصوبشان کردهپس عهد و میثاق برایشان از ما گرفته می شوداز دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و ضمائرمان و دستانمانهر کس توانست و او را [یعنی علی رادریافت با دستش بیعت می کندو اگر نشد با زبانش اقرار می کندو عوض و بدلی برای این [امر و بیعتماننمی جوییم و خدا از ما حالتی دیگر نمی بیندما این را از تو، به دور و نزدیک فرزندانمان و اهلمان می رسانیمو خدا را بر آن گواه می گیریم.و خداوند برای گواهی کافی استو تو نیز بر این، بر ما شاهد باشای مردمچه می گویید؟ که همانا خدا، هر صدایی را می داند و آن را که از دل ها می گذرد را نیز بخوبی می داند. "پس هر کس هدایت شود، به سود خودش هدایت شدهو هر کس گمراه شود، به ضرر خودش گمراه شده". و هر کس بیعت کند،[در حقیقتفقط با خدا بیعت کرده است. "دست خدا، بالای دست هایشان است". ای مردمپس با خدا بیعت کنیدو با من بیعت کنیدو با علی امیر مؤمنان بیعت، و با حسن و حسین و ائمه (از نسلشان در دنیا و آخرتکه کلمه پایدارند، بیعت کنید.خدا، کسانی را که مکر و حیله می کنند را هلاک می کند و آنان را که وفادارند را رحمت می کند. " و هر کس عهدشکنی کند، پس فقط به ضرر خودش عهدشکنی کردهو هر کس به آنچه بر آن، با خدا عهد بسته وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردمبگویید آنچه را که به شما گفتمو بر علی با عنوان امیر مؤمنان سلام کنیدو بگویید "شنیدیم و اطاعت کردیمآمرزشت را ای پروردگارمان [امید داریم]. و بازگشت بسوی توست". و بگویید: "همه ستایش ها مخصوص خداوندی است که ما را به این هدایت کردو اگر خدا هدایتمان نکرده بود، ما هرگز نمی توانستیم هدایت شویم". تا آخر آیهای مردم!همانا فضایل علی پسر ابی طالب، نزد خدای عزوجل، (که در قرآن نازلش فرمودهبیشتر از آن است که من بخواهم یکباره آن ها را بشمارمپس هر کس شما را به آن خبر داد و آن را شناخت، او را تصدیق کنیدای مردمهر کس از خدا و رسولش و علی و امامانی که یادشان کردم، پیروی کند، همانا به پیروزی بزرگی رسیده استای مردمپیشی گیرندگان به بیعت کردنش و سرپرستی اش و سلام بر او بعنوان امیر مؤمنان، آن ها، پیروز شدگانند که در بهشت های پرنعمت خواهند بودای مردم!بگویید سخنی را که خدا، به آن، از شما راضی می شودپس اگر شما و همه کسانی که در زمین هستند، کافر شوید، هرگز، هیچ ضرری به خدا زده نمی شودخدایا بیامرز برای ایمان آورندگان(به آنچه که ادا کردم و فرمان دادم). و غضب نما بر منکران کافرو همه ستایش ها، مخصوص خداوند، پروردگار عوالم است.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۱۵
somaye sajadi

Ukrrasite salatu iran

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۳۴
somaye sajadi

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۲۹
somaye sajadi

16 نوع غذا با قارچ؛



خواص متنوع قارچ های خوراکی به گونه ای است که می توان آنها را به عنوان یکی از مواد خوراکی غنی در برنامه غذایی گنجاند. 


پژوهشگران اعلام کردند قارچ خوراکی چه به صورت خام و چه پخته مملو از انواع فیبرهای لازم برای بدن است.


 همچنین قارچهای خوراکی حاوی انواع کربوهیدراتها نظیر نشاسته هستند.

 این قارچ ها نیز دارای مقادیری قند بوده که بخشی از آن قابل جذب است و بقیه آن به رشد باکتری های مفید در راست روده کمک می کند. 

قارچ سرشار از مواد لازم برای بدن است به همین دلیل در مطلب زیر 16 نوع غذا که با قارچ تهیه می شود را آموزش می دهیم. 



🍄1) طرز تهیه غذا با قارچ خشک:


 ابتدا قارچ خشک را به مدت دو ساعت در آب ولرم خیس می دهیم تا آب از دست رفته را به دست آورد و سپس از آن برای تهیه انواع غذاها مانند سوپ، خورشت قیمه و کرفس، پیتزا، قارچ پلو، و غیره استفاده می کنیم. 



2🍄) پیتزا قارچ: 


خمیر پیتزا را پهن کرده به سطح آن سس گوجه می زنیم، یک عدد پیاز رنده شده، مقداری قارچ صدفی، یک عدد فلفل دلمه ای خرد شده، دو قاشق چایخوری پودر آویشن (اورگانو) نمک و فلفل به مقدار دلخواه را تفت داده روی خمیر می ریزیم به طوریکه تمامی سطح خمیر پر شود سپس داخل فر گذاشته پانزده دقیقه بعد از فر در آورده و سطح آن را پنیر پیتزا می پاشیم و به مدت پنج دقیقه داخل فر می گذاریم در صورت تمایل می توان در موارد بالا از گوشت چرخ کرده و یا سوسیس و کالباس نیز استفاده کرد. 



🍄3) شنیسل قارچ صدفی: 


زرده و سفیده تخم مرغ را خوب هم زده صفحه قارچ را داخل آن می غلطانیم سپس با پودر سوخاری آغشته کرده 10 دقیقه منتظر می مانیم تا آب پس دهد. سپس داخل روغن داغ به اندازه ای که رنگ آن طلایی شود سرخ می کنیم. 



🍄4) کباب قارچ:


 ابتدا صفحه قارچ را با مقدار کمی روغن مایع یا چربی گوسفند چرب کرده و کمی نمک و فلفل و پیاز رنده شده و آبلیمو به آن اضافه می کنم سپس روی سیم توری پهن کرده و با حرارت ملایم گاز یا زغال به مدت کوتاه کباب می کنیم. 



🍄5) املت قارچ: 


مقداری قارچ را با یک عدد پیاز خرد شده در روغن تفت می دهیم هنگامی که قارچ ها در شرف پخته شدن بود مقداری گوجه فرنگی خرد شده و چند عدد تخم مرغ را به آن اضافه می نماییم و پس از افزودن نمک و ادویه جات املت آماده می شود. 



🍄6) قارچ سرخ شده:


 قارچ ها را در روغن کم (ترجیحا کره) به مدتی که رنگ آن طلایی شود سرخ کرده و به آن نمک، جعفری، سیر رنده شده و آبلیمو اضافه می کنیم و به حالت گرم صرف می نماییم. 



🍄7) خورشت قیمه قارچ:


 خورشت قیمه را بدون گوشت آماده می نماییم، یک ربع قبل از آماده شدن قارچ های خرد شده را به آن افزوده و در صورت تمایل برای این که خورشت طعم گوشت بدهد مقداری دنبه نیز به آن می افزاییم و منتظر می مانیم تا غذا آماده شود در انتها روی خورشت را با مقداری سیب زمینی سرخ شده می پوشانیم. 



🍄8) سوپ قارچ:


 مقدار لازم قارچ را با یک عدد سیب زمینی و یک عدد پیاز متوسط خرد کرده و همراه با دو لیوان آب یا آب گوشت روی اجاق می گذاریم تا کاملا بپزد سپس مقداری ورمیشل، هویج، نمک، فلفل، آبلیمو به آن می افزاییم تا حدود ده دقیقه بجوشد. سوپ آماده است. 



🍄9) شامی قارچ:


 300 گرم قارچ چرخ کرده را با 150 گرم آرد نخودچی، دو عدد تخم مرغ، یک عدد پیاز رنده شده و به مقدار لازم نمک، فلفل، زردچوبه و جوش شیرین مخلوط کرده و بعد به قطعات کوچک تقسیم نموده و سپس سرخ می کنیم. ساقه های قارچ که دیر پزتر هستند می تواند ماده اولیه جایگزین گوشت چرخ کرده در انواع غذاها باشد. 



🍄10) خوراک قارچ:


 دو عدد سیب زمینی متوسط را خرد کرده با روغن تفت می دهیم و قبل از سرخ شدن 300 گرم قارچ و دو عدد فلفل دلمه ای خرد شده را داخل آن ریخته و تفت می دهیم و مقداری پیاز داغ، زردچوبه، نمک، فلفل و یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آن می افزاییم بعد سه عدد تخم مرغ و در صورت نیاز کمی سیر روی آن می ریزیم بعد از مدت کوتاهی غذای ما آماده است. 



🍄11) آبگوشت قارچ: 


کلیه موادلازم جهت پخت آبگوشت را آماده ساخته و مقدار کمی چربی گوسفند را به آن اضافه کرده و بجای گوشت از قارچ استفاده می نماییم توضیح اینکه حدود سی دقیقه قبل از برداشتن آبگوشت قارچ را با آن مخلوط می کنیم. 



🍄12) سالاد قارچ:


 200 گرم قارچ را به مدت 10 دقیقه می جوشانیم بعد از سرد شدن تکه تکه کرده و با گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای خرد شده مخلوط کرده و فلفل و نمک و سس مایونز یا آبلیمو به آن اضافه می نماییم. سالاد آماده است. 



🍄13) کتلت قارچ:


 300 گرم قارچ چرخ کرده را با دو عدد سیب زمینی رنده شده و دو عدد تخم مرغ و مقدار لازم نمک، فلفل، زردچوبه و جوش شیرین مخلوط کرده و داخل تابه با روغن سرخ می نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۱۳
somaye sajadi

اگر می خواهید مربا یا ترشی هایتان کپک نزند به ترشی ها مقداری گلپر وبه مربا مقداری دارچین اضافه کنید ،این مواد چون خاصیت ضد عفونی کننده ای دارند مانع از کپک زدن ترشی و مربا می شوند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۴۳
somaye sajadi