طرز شور انداختن لوبیا سبزو انواع سبزیجات
بــــــــــــسم الله الرحمن الرحیم ترجمه خطبه محمد رسول الله و خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم در سال نهم هجرت در محل غدیر خم
ستایش مخصوص خداوندی است که در یگانگی اش بلندمرتبه و در تنهایی اش به آفریدگان نزدیک است. و در سلطنتش باشکوه است. و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بر همه چیز احاطه علمی دارد و او در جایگاه (بی مکانی) خودش است و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خویش مسلط است. همواره ستوده بوده و خواهد بود. و مجد و بزرگی او پایانی ندارد. و همیشه هست. آغاز و پایان از او بوده و بازگشت تمامی امور نیز بسوی اوست. آفریننده آسمان ها و گستراننده زمین ها و حکمران آن ها تنها اوست. دور و منزه از ویژگی مخلوقات است. و از تقدیس همگان نیز برتر است. پروردگار فرشتگان و روح است. افزونی بخش آفریده ها و نعمت ده ایجاد شده هاست. دیده ها را می بیند ولی دیده ها هرگز او را نمی بیند. کریم و بردبار و شکیباست. رحمتش شامل همگان می شود و به خاطر نعمت هایش بر بندگان منت دارد. در انتقام گرفتن عجله نمی کند. و در کیفر کسانی که مستحق عذاب هستند صبور و شکیباست. از نهان ها باخبر است و می داند که درون افراد چه می گذرد. پوشیده ها بر او آشکار و پنهان ها بر او واضح و روشن است. او بر تمام هستی تسلط دارد و نیروی تمام مخلوقات از اوست. و او بر هر چیزی تواناست. و هیچ چیزی شبیه او نیست. و همانندی ندارد. اوست که چیز را بوجود آورد در حالی که هیچ چیزی نبود. و او جاوید، زنده و عدل گستر است. و جز او خداوندی نیست و او توانا و حکیم است. برتر از آن است که چشم ها او را ببینند ولی او چشم ها را می بیند و او بخشنده ِ آگاه است. کسی از راه دیدن او نمی تواند به صفات و چگونگی اش در نهان و آشکار پی ببرد مگر آنکه خود او راهی را نشان دهد که بر وجود او دلالت کند. و گواهی می دهم که او الله است. همو که سراسر روزگاران از قداست او مشحون است و همانکه نورش ابدی است. بدون آنکه مشاوری داشته باشد فرمانش اجرا می شود. بی آنکه شریکی برای خود انتخاب کرده باشد، خواسته اش عملی و حتمی خواهد شد. و بدون یاور و کمک کار همه امور را ساماندهی می کند. آنچه را آفریده است از روی الگویی نبود. و مخلوقات را بدون کمک و بدون رنج و چاره اندیشی، هستی و وجود بخشیده است. جهان با ایجاد و خواست او بوجود آمده است. و آفرینش با خواست او نمایان و پدیدار شده است. پس اوست الله که معبودی بجز او نیست. همو که صنعش استوار و ساختمان آفرینشش زیباست. دادگری است که ستم روا نمی دارد. و کریمی است که کارها به او بازمی گردد. و گواهی می دهم که او الله است که آفریدگان در برابر بزرگی اش فروتن، و درمقابل عزتش رام، و در برابر توانایی اش تسلیم بوده و در برابر هیبت و بزرگی اش فروتن هستند. پادشاه هستی ها و چرخاننده افلاک و رام کننده خورشید و ماه است که هر کدام تا سرآمد معینی به حرکت خود ادامه می دهند. او پرده شب را به روز، و پرده روز را، به شب می پیچد. (روز) شتابان در پی او (شب) است. اوست شکننده هر ستمگر سرکش و نابودکننده هر شیطان رانده شده. او، مقابل، همانند و شریکی ندارد. یکتا و بی نیاز است. هرگز نزاده، و زاده نشده است. و برای او هیچگاه همتایی نبوده است. خداوند یگانه، و پروردگار بزرگوار است. هر چه را بخواهد آن را به انجام می رساند. هر چه را بخواهد اراده نمودن و آن را حتمی می کند. همه چیز را می داند و حساب آن را دارد. مرگ و زندگی در دست اوست. اوست که موجودات را نیازمند یا بی نیاز می گرداند. اوست که می خنداند و می گریاند. نزدیک آورده و دور می سازد. بازمی دارد و عطا می کند. پادشاهی و ستایش فقط مخصوص اوست. تمام خوبی ها به دست اوست. و او بر هر چیزی قادر و تواناست. شب را در روز، و روز را در شب داخل می کند. معبودی جز او نیست. قادر و آمرزنده است. اجابت کننده دعا و افزاینده عطا، برشمارنده نفس ها، پروردگار جن و انسان ها است. هیچ چیزی بر او مشکل و سخت نیست. فریاد فریادکنندگان او را آزرده نمی کند. و اصرار اصرارکنندگان او را بستوه نمی آورد. نگاهدارنده صالحان، یاور رستگاران، صاحب اختیار مؤمنان، و پروردگار جهانیان است. در همه احوال سزاوار سپاس و ستایش آفریدگانش است. او را فراوان ستایش می کنم. و همیشه - در دل و بر زبان، بر شادی و رنج و آسایش و سختی – از او قدردانی می کنم. به او و فرشتگانش و کتاب هایش و فرستادگانش ایمان دارم. دستورش را می شنوم و اطاعت می کنم. و بسوی خشنودی او می شتابم. و به حکم او تسلیمم. درحالی که به فرمانبری او مایل، و از کیفرش هراسانم. چرا که او خدایی است که کسی از چاره جویی اش در امان نیست و از جورش هم کسی نمی ترسد. و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهم. و وظیفه خود را در آنچه وحی شده، انجام می دهم. چرا که اگر بخاطر ترک این فرمان، از سوی او عذابی فرود آید، کسی قادر بر دور ساختن آن عذاب از من نیست. – هرچند توانایی اش بسیار، و دوستی اش با من، خالص باشد.- خداوندی که معبودی جز او نیست به من اعلام فرموده که اگر آنچه (درباره علی) نازل کرده را به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را ادا نکرده ام. و خدای تبارک و تعالی امنیت (از مردم) را برایم تضمین کرده. و او خدای کفایت کننده کریم است. پس به من وحی کرد : "بنام خداوند بخشنده بخشایشگر ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت – درمورد علی، یعنی در خلافت برای علی پسر ابی طالب – بر تو نازل شده است، برسان. و اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ای. و خداوند تو را از مردم نگاه می دارد". ای مردم! در تبلیغ آنچه بر من فرود آمده، کوتاهی نکرده ام. و حال سبب نزول آیه را برایتان بیان می کنم. همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد. از سوی سلام، پروردگارم – و اوست سلام – فرمانم داد که در این مکان بپا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب، برادر، وصی و جانشین من در میان امت، و امام پس از مکن خواهد بود. جایگاه او نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است. لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود. او صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است. و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که : "سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبرش و آن مؤمنانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند". و علی بن ابی طالب همان کسی است که نماز به پا داشته و درحال رکوع، زکات پرداخته، و پیوسته خداخواه و خداجوست. و من از جبرئیل درخواست کردم که خداوند سلام، مرا از این مأموریت، معاف فرماید. بخاطر علم داشتنم به کمی متقین و زیادی منافقین و دسیسه ملامتگران و مکر مسخره کنندگان اسلام [یعنی می دانم که عده ای هستند که بصورت سازمان یافته برای اسلام نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند شاید منظور حضرت، یا حداقل یکی اش، یهود بوده باشد که منافقان را تحریک، و آن ها را مهره های خود برای تفرقه بین مسلمانان قرار می دهند]. همان هایی که خداوند در کتاب خود، در وصفشان فرموده : "با دهان خود سخنی می گویند که در دلشان به آن باور ندارند". و آن را کوچک می پنداشتند، درحالی که نزد خدا بزرگ است. و نیز از آن روی که منافقان، بارها به من آزار رسانیده، تا بدانجا که مرا اُذُن [نعوذ بالله دهن بین و زودباور] نامیدند. و پنداشتند که من اینگونه ام.بخاطر همراهی بسیار علی با من، و اشتیاق من به او (و همچنین اشتیاق و علاقه او به من). تا آنجا که خداوند عزوجل در این موضوع، آیه ای نازل فرمود : " از آن ها، کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند او آدم خوش باوری است. بگو خوش باور بودن او به نفع شماست". - و به ضرر کسانی که می پندارند او زودباور است – " به خدا ایمان می آورد، و مؤمنین را تصدیق می کند و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند". و چنانچه بخواهم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم، یا به آنان اشاره کنم، و یا مردمان را بسویشان راهنمایی کنم، می توانم. لیکن سوگند بخدا که نسبت به آنان، اخلاق کریمانه را در پیش گرفتم. و با این حال، خداوند فقط زمانی از من خشنود خواهد شد که آن چه درباره علی فرو فرستاده، به گوش شما برسانم. سپس [پیامبر این آیه را] تلاوت فرمود : "ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت نازل شده است را کاملا برسان" – در حق علی – "و اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ای. و خداوند، تو را از مردم حفظ می کند". ای مردم! بدانید این آیه، درباره اوست. فکر کنید تا به عمق آن پی ببرید. و بدانید که خداوند، او را صاحب اختیار و امام شما قرار داده، و پیروی از او را بر مهاجران و انصار، و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند، و بر صحرانشینان و شهرنشینان، و بر عجم و عرب، و آزاد و برده، و کوچک و بزرگ، و سفید و سیاه، و بر هر یکتاپرست، واجب شمرده است. دستورش، حتمی است.سخنش جواز است. امرش نافذ است. ملعون است کسی که با او مخالفت کند. مورد رحمت خداست کسی که از او پیروی، و تصدیقش کند. پس هر آینه خدا، بخشیده است او را. و کسی که به او گوش دهد و از او اطاعت کند. ای مردم! آخرین بار است که در این اجتماع بپا ایستاده ام. پس گوش دهید، و اطاعت کنید، و گردن نهید به فرمان پروردگارتان (خدا). چرا که خداوند عزوجل، صاحب اختیار و معبود شماست. و پس از خداوند، رسول و نبی اوست که با شما سخن می گوید. و پس از من، به فرمان خدای پروردگارتان، علی، صاحب اختیار و امام شماست.آنگاه امامت، تا روزی که به ملاقات خدا و رسولش می آیید، در فرزندان من، از نسل علی خواهد بود. حلال نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها، حلالش کنند. و حرام نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها حرامش کنند (بر شما). و هدای عزوجل، حلال و حرام را بر من شناسانید. و من، آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته بود، در اختیار علی نهادم. ای مردم! علی (برترش بدارید). هیچ علمی نیست مگر آنکه خدا، آن را در من قرارش داده. و هر علمی را که آموختم آن را در پیشوای پارسایان قرارش دادم. و هیچ علمی نیست، مگر آنکه آن را به علی آموختم. و او پیشوای روشنگر است. که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده است. آنجا که می فرماید "و همه چیز را در امامی روشنگر برشمرده ایم". ای مردم! از علی روی برمتابید. و از او نگریزید. و از ولایتش خودداری نکنید. پس او کسی است که به حق هدایت می کند و به آن عمل می کند. و باطل را نابود می کند و از آن بازمی دارد.و در راه خدا، نکوهش نکوهشگران در او نمی گیرد. نخستین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد (کسی در ایمان، از او پیشی نگرفته است). و کسی که جانش را فدای رسول خدا کرد. و کسی که همراه رسول خدا بود و از مردان، کسی غیر از او، خدا را همراه رسولش عبادت نمی کرد. (اولین مردم در نماز، و اولین کسی است که همراه من خدا را پرستش کرد. از طرف خدا او را فرمان دادم تا در بستر من بخوابد. پس انجام داد.جانش را فدای من کرد. ای مردم! او را برتر قرار دهید که خدا او را برتر قرار داده. و او را بپذیرید که خدا او را منصوب کرده است. ای مردم! بدرستی که او، امامی از سوی خداست. و خداوند توبه کسی را که ولایتش را انکار کند، هرگز نخواهد پذیرفت. و هرگز او را نخواهد آمرزید. حتم است بر خدا که چنین کند به کسی که با امر علی مخالفت کند، و اینکه او را به عذاب دردناک ابدی کیفر کند. پس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنید. که در آتشی وارد خواهید شد که هیزمش بدن های مردم و سنگ هاست و برای کافران آماده شده است. ای مردم! بخدا سوگند که پیامبران پیشین به من بشارت دادند. و اکنون من آخرین پیامبرم. و حجت بر تمام آفریدگان از اهل آسمان و زمین هستم. پس هر کس که در این شک کند، پس قطعا به کفر جاهلیت اولیه برگشته. و هر کس در چیزی از سخن امروز من شک کند، پس قطعا در همه آنچه که به من نازل شده، شک کرده است. و هر کس در یکی از امامان شک کند، پس قطعا در تمام آن ها شک کرده است. و شک کننده در ما، در آتش است.ای مردم! خدای عزوجل این برتری را به من پیشکش کرده. که منتی از او بر من است و احسانی ازوست به من. و خدایی نیست بجز او. هشدارید و همه ستایش ها، فقط مخصوص اوست. در همه زمان ها و همه روزگاران و بر هر حالی. ای مردم! علی را برتر بدارید که او برترین مردم از مرد و زن، بعد از من است. تا وقتی که خدا رزق و روزی را فرود آورد و آفرینش پابرجا باشد. ملعون است ملعون، مورد غضب است مورد غضب، کسی که این سخن مرا رد کند و با آن موافقت نکند.بدانید که جبرئیل، این را برایم از خدای بلندمرتبه خبر آورد و می گوید: هر کس با علی دشمنی کند و ولایتش را نپذیرد، نفرین من و خشم من بر اوست. "و هر کس باید بنگرد که برای فردایش، چه پیش فرستاده است. و خدا را در نظر بدارید (از اینکه با او مخالفت کنید تا گام هایتان پس از استواریش نلغزد)بدرستی که خدا کاملا خبر دارد از آنچه می کنید". ای مردم!همانا او، "همجوار خدا" یی است که در کتاب عزیزش از او یاد کرده است. پس بلند مرتبه فرمود (خبر می دهد از کسی که با او مخالفت می کند) " تا آنکه کسی نگوید ای دریغ از کوتاهیم در همجوار خدا". ای مردم! در قرآن اندیشه کنید و آیاتش را بفهمید و در محکماتش بنگرید و از متشابهاتش پیروی نکنید. که بخدا سوگند که هرگز کسی باطن هایش را برایتان آشکار نمی کند و هرگز کسی تفسیرش را برایتان واضح نمی کند مگر کسی که دستش را گرفته ام و بطرف خودم بالایش برده ام و بازویش را گرفته ام (و با دستانم بلندش کرده ام) و به شما اعلام می کنم که : هر کس من سرپرست اویم پس این علی سرپرست اوست.و او علی پسر ابی طالب است؛ برادرم و وصیم. و ولایتش از خدای عزوجل بر من نازل شده است. ای مردم! همانا علی و پاکان از فرزندانم (از نسلش)، آن ها گرانسنگ [ثقل] کوچکترند و قرآن، گرانسنگ بزرگتر است. که هر کدام از این دو، از همراهش خبر دارد و بر وفق اوست. هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض بر من وارد شوند. بدانید که آنان امانتداران خدا در آفرینشش، و حاکمانش در زمینش هستند. بدانید که من ادا کردم. بدانید که من رساندم. بدانید که من بگوش رساندم.بدانید که من واضح کردم. بدانید که همانا خدای عزوجل فرمود و من از جانب خدای عزوجل می گویم که بدانید که بدرستی که "امیرالمؤمنین" نیست بجز این برادرم. بدانید که امارت مؤمنان، بعد از من برای هیچ کس غیر از او روا نیست. سپس فرمود: ای مردم! چه کسی به شما از خودتان سزاوارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. پس فرمود: بدانید که هر کس که من سرپرستش هستم، پس این علی مولایش است. خدایا! ولی کسی باش که ولایتش را بپذیرد. و دشمن کسی باش که با او دشمنی کند. و یاری کن کسی را که او را یاری کند. و تنها گذار کسی را که او را تنها گذارد. ای مردم! این علی برادرم و وصیم و نگهبان دانشم و جانشینم در امتم است بر کسی که به من ایمان آورده، و بر تفسیر کتاب خدای عزوجل. و دعوت کننده بسوی اوست. و عمل کننده به آنچه خدا را راضی می کند، و پیکارگر با دشمنانش، و ولایت کننده بر اطاعتش، و بازدارنده از نافرمانیش است. همانا او جانشین فرستاده و امیر مؤمنان و پیشوای هدایتگر از طرف خدا، و قتال کننده با پیمان شکنان و رویگردانان و مرتدشدگان به دستور خداست. خدا می فرماید "سخن، نزد من عوض نمی شود". بدستورت ای پروردگارم می گویم: خدایا ولی کسی باش که ولایتش را بپذیرد. و دشمن کسی باش که با او دشمنی کند. ( و یاور کسی باش که یاری اش دهد. و خودداری کنندگان از یاریش را به خودشان واگذار. ) و نفرین کن کسی را که او را منکر شود. و خشم گیر بر کسی که مانع دستیابی او بر حقش شود. خدایا همانا تو، این آیه را در شأن علی؛ ولیت در مقام بیان این و نصب کردنت او را، برای این روز فرو فرستادی "امروز، کسانی که کافر شدند از دین شما ناامید شدند. پس از آن ها نترسید و از من بترسید. امروز، دینتان را برایتان کامل کردم. و نعمتم را بر شما تمام کردم.راضی شدم به اسلام بعنوان دینتان" . " و هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، پس هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است". خدایا همانا من شاهدت می گیرم که من رساندم. ای مردم! خدای عزوجل دینتان را فقط به امامتش کامل کرد. پس هر کس که از او پیروی نکند و از کسی از فرزندانم از صلبش که مقام او را برپا می دارد تا روز قیامت و عرضه بر خدا، پس آن ها کسانی اند که اعمالشان بیهوده شد (در دنیا و آخرت) و آن ها در آتش، مخلد خواهند بود. ای مردم! این علی، مددکارترینتان برای من، و سزاوارترینتان به من، و نزدیک ترینتان به من، و عزیزترینتان بر من است. و خدای عزوجل و من از او راضی هستیم. و آیه ای رضایتی - در قرآن - نازل نشده، مگر در شأن او. و خدا، کسانی که ایمان آورده اند را خطاب نکرده، مگر آنکه به او آغاز کرده. و آیه ی ستایشی در قرآن نازل نشده، مگر در شأن او. و در "هل أتی علی الانسان"شهادت به بهشت نداده مگر برای او. و درمورد غیر او نازلش نکرده. و غیر او را بدان مدح نکرده. ای مردم! او یاور دین خدا، و دفاع کننده از رسول خداست. و او، پارسای پاکیزه ی هدایتگر هدایت شده است. پیاکبرتان بهترین پیامبر است و وصیتان، بهترین وصی است. (و فرزندانش بهترین اوصیایند). ای مردم!فرزندان هر پیامبر از نسل اویند و فرزندان من از نسل(امیرالمؤمنین) علی هستند. ای مردم! همانا ابلیس، آدم را به حسد از بهشت بیرون کرد. پس به او حسادت نکنید که اعمالتان نابود شود و گام هایتان بلغزد. که همانا آدم بخاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد. درحالی او برگزیده خدای عزوجل بود. و شما چگونه خواهید بود، درحالی که شما، شمایید، و برخی از شما، دشمنان خدایید. بدانید که همانا کسی با علی درنمی افتد بجز بدبخت. و کسی ولایت علی را نمی پذیرد بجز پارسا. و کسی به او ایمان نمی آورد بجز مؤمن مخلص. و در شأن علی -بخدا سوگند - سوره عصر نازل شد "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر - سوگند به عصر - همانا انسان ها قطعا در زیانند" (مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد). ای مردم!خدا را گواه گرفتم و رسالتم را به شما رساندم. "و بر رسول، جز بیان آشکار چیزی نیست". ای مردم! "تقوای خدا را آن گونه که حق تقوایش است پیشه کنید و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید". ای مردم! "به خدا و رسولش و نوری که همراهش نازل شده است، ایمان آورید؛ پیش از آنکه صورت هایی را محو کنیم و به پشت سرشان برگردانیم، یا نفرینشان کنیم؛ همانگونه که اصحاب سبت [گروه تبهکاری از بنی اسرائیل] را نفرین کردیم". (بخدا سوگند [خدا] اراده نکرده است به این آیه، بجز گروهی از اصحابم را که به اسم هایشان و نسب هایشان می شناسمشان.لیکن به ندیدگرفتنشان مأمورم. پس باید هر کسی طبق آنچه در قلبش برای علی از حب و بغض می یابد، عمل کند. [یعنی باید هر کسی، مهر یا دشمنی علی در دلش را، مبنا و پایه کار خویش قرار دهد و بداند که ارزش عملش وابسته به آن است.] ای مردم!نور، از سوی خدای عزوجل در من جریان دارد. سپس در علی پسر ابی طالب. سپس در نسل او تا قائم المهدی که حق خدا و هر حقی که از ماست را می ستاند. چرا که خداوند عزوجل، از همه ی عالمیان، ما را حجت قرار داده است بر کوتاهی کنندگان و ستیزه گران و مخالفان و خائنان و گنهکاران و ظالمان و غاصبان. ای مردم! برحذر باشید که همانا من رسول خدایم که پیش از من نیز رسولانی بودند. آیا اگر بمیرم یا کشته شوم به عقبتان [جاهلیتتان] برمی گردید؟ و هر کس به عقبش برگردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند و بزودی خدا، شکرکنندگان را پاداش می دهد. بدانید که همانا علی آن کسی است که وصف شده است به شکرکنندگی و صبر. سپس بعد از او، فرزندانم از نسلش. ای مردم! به اسلامتان بر من منت مگذارید. بلکه بر خدا منت مگذارید که عملتان نابود می شود و بر شما خشم می گیرد و به شعله ای از آتش و مس گداخته گرفتارتان خواهد کرد.همانا پروردگارتان قطعا در کمینگاه است. ای مردم! همانا بزودی و بلافاصله بعد از من، پیشوایانی خواهند بود که بسوی آتش فرامی خوانند. و روز قیامت یاری نخواهند شد. ای مردم! همانا خدا و من از آن ها بیزاریم. ای مردم! همانا آنان و یاورانشان و پیروانشان و طرفدارانشان در پست ترین جای آتش خواهند بود. و چه بد است جایگاه متکبران. بدانید که آنان اصحاب صحیفه اند. پس باید هر کدامتان در صحیفه اش بنگرد. ای مردم! همانا من [جانشینی خود را] بعنوان امامت و بصورت وراثتی، - در نسلم تا روز قیامت – به امانت می گذارم. و به تحقیق که آنچه که مأمور به رساندنش بودم را رساندم؛ تا حجتی باشد بر بر هر حاضر و غایبی و بر هر کسی که شاهد است یا شاهد نیست، زاده شده یا [هنوز] زاده نشده است. پس باید که حاضر به غایب برساند، و پدر به فرزند تا روز قیامت. و بزودی بعد از من امامت را بصورت پادشاهی و بطور غصبی قرارش می دهند. (بدانید که نفرین خدا بر غصب کنندگان چپاولگر خواهد بود). و در آن هنگام، بزودی شعله های آتش و مس گداخته را بر سر شما دو گروه [جن و انس] خواهد ریخت؛ درحالی که یاری نخواهید شد. ای مردم! همانا خدای عزوجل شما را به حال خودتان رها نمی کند مگر تا وقتی که ناپاک را از پاک جدا کند. و خداون شما را از غیب آگاه نمی کند. ای مردم!همانا هیچ سرزمینی نیست مگر آنکه خداوند، قبل از روز قیامت، بخاطر تکذیب کردنش، نابودش می کند. و آن را به تصرف امام مهدی درخواهد آورد. و خدا، وعده اش را انجام می دهد. ای مردم! همانا که قبل از شما، بیشتر [اقوام] نخستین گمراه شدند. و خداوند [اقوام] نخستین را نابود کرد.و اوست نابودکننده دیگران. خدای بلندمرتبه فرمود: "آیا [اقوام] نخستین را هلاک نکردیم؟ - سپس دیگران را به دنبالشان می فرستیم -این گونه با مجرمان رفتار می کنیم - وای بر تکذیب کنندگان در آن روز. ای مردم! همانا خدا مرا امر و نهی کرد. و من (به دستور او)، علی را امر و نهی کردم. پس دانش امر و نهی نزد اوست.پس امرش را بشنوید؛ گردن نهید، و از او اطاعت کنید تا هدایت شوید. و از آنچه نهی می کند، خودداری کنید تا رشد یابید[پیشرفت کنید]. (و بسوی هدفش حرکت کنید). و راه ها [ی گوناگون] شما را از راهش جدا نکند. ای مردم! من راه مستقیم خدایم که شما را به پیروی از آن دستور داده. سپس بلافاصله بعد از من، علی است. سپس فرزندانم از نسل او؛ امامان(راهنما). "بسوی حق، راهنمایی می کنند و به حق حکم می کنند". سپس قرائت کرد: "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر – تمام ستایش، مخصوص خداوند است؛ پروردگار عوالم – بخشاینده بخشایشگر ..." تا آخر سوره. و فرمود: در شأن من نازل شد. و در شأن آنان (بخدا قسم) نازل شد. و برای آنان عمومیت دارد. و به ایشان اختصاص دارد. آنان اولیای خدایند که نه ترسی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند. بدانید که قطعا حزب خدایند که غالب می شوند. بدانید که قطعا دشمنانشانند بی خردان گمراه؛ برادران شیاطین، که سخنان بیهوده [و پوچ] را به یکدیگر می رسانند. بدانید که دوستانشان، آنهایند که خدا آن ها را در کتابش یاد کرده. آنجا که فرمود: "هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند، نمی یابی که دوستی کنند با کسی که با خدا و رسولش دشمنی کرده است. هر چند که آن ها، پدرانشان باشند، یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خویشاوندانشانباشند. آنها کسانی هستند که ایمان در دل هایشان، نگاشته شده است..." تا آخر آیه. بدانید که دوستانشان، همان مؤمنان هستند که خدا، توصیفشان کرده.آنجا که فرمود: "کسانی که ایمان آوردند، و ایمانشان را به ستم نیالودند، آن ها کسانی هستند که ایمنی، برای آن هاست. و آن ها هدایت یافتگانند". بدانید که دوستانشان، همان "کسانی که ایمان آوردند و شک نکردند"، هستند. بدانید که قطعا دوستانشان، همان "کسانی که بسلامت و در امنیت وارد بهشت می شوند"، هستند که فرشتگان، به سلام آن ها را ملاقات می کنند و می گویند "درود بر شماکه پاک شده اید. پس برای همیشه واردش شوید". بدانید که دوستانشان، بهشت برایشان است که "در آن، بدون حساب روزی داده می شوند". بدانید که دشمنانشان "کسانی که در آتش وارد می شوند" هستند. بدانید که دشمنانشان، آنهایند که ناله ی زبانه ی آتش جهنم را، درحالی که زبانه می کشد، می شنوند، و زفیر [صدای بازدم جهنم] آن را نیز می بینند. بدانید که دشمنانشان، همان هایی هستند که خداوند درشأنشان فرمود: "هر گاه امتی داخل [جهنم] شود، گروه دیگر را نفرین کند..." تا آخر آیه. بدانید که دشمنانشان همان هایند که خدای عزوجل فرمود: "هر گاه که گروهی از آن ها در آن [جهنم] انداخته شود، نگهبانانش از آنان می پرسندآیا هشداردهنده ای برایتان نیامد؟ می گویند. چرا. هشدار دهنده برایمان آمد. ولی ما تکذیب کردیم و گفتیم خداوند، هیچ چیزی نفرستاده، و شما، فقط در گمراهی بزرگی هستید" تا آنجای سخن خدا که "بدانید که دوزخیان از رحمت خدا، دور باشند".بدانید که دوستانشان، همان کسانی هستند که "در نهان، از پروردگارشان برحذرند. و آمرزش و پاداشی بزرگ برای آنان است". ای مردم! چه بسیار راه است، میان آتش و پاداش بزرگ! (ای مردم!) دشمنمان، آن کسی است که خداوند، او را نکوهش و نفرین کرده. و دوستمان، (هر جا که) خدا، کسی را ستوده و دوستش داشته است.ای مردم! بدانید که قطعا (من)، برحذردارنده هستم، و علی بشارت دهنده است. (ای مردم!)بدانید که قطعا من بازدارنده هستم، و علی هدایتگر است. ای مردم! (بدانید که) قطعا من نبی هستم، و علی وصیم است. (ای مردم! بدانید که قطعا من رسول هستم، و علی، بلافاصله بعد از من، امام و وصی است. و امامان، بلافاصله بعد از او، فرزندانش هستند. بدانید که من پدرشان هستم. ولی آن ها، از صلب او خارج می شوند). بدانید که آخرین امام از ما، قائم مهدی است.بدانید که او، چیره شونده بر همه دین هاست. بدانید که او، انتقام گیرنده از ظالمان است. بدانید که او، تصرفگر قلعه ها، و نابودکننده شان است. بدانید که او، غلبه کننده بر همه ی قبایل از اهل شرک است، و هدایتگرشان. بدانید که او، خونخواه هر خونی که از دوستان خدا ریخته شده، است. بدانید که او، یاور دین خداست. بدانید که او، از دریایی عمیق، پیمانه های بسیار برمی گیرد. بدانید که او، به هر دارای فضلی، بخاطر فضلش نیکی می کند، و به هر جاهلی به خاطر نادانی اش. بدانید که او، نیکو، و برگزیده خداست. بدانید که او، وارث هر علمی، و احاطه دارنده بر هر فهمی است. بدانید که او، از سوی پروردگار عزوجلش خبر می دهد. و برپاکننده امر آیاتش است. بدانید که او، رشدیافته استوار است. بدانید که او، بسویش واگذار شده است. بدانید که او، همه گذشتگان از سرزمین هایی که قبل از او بوده اند، به [آمدن] او بشارت داده اند. بدانید که اوست ماندگار. حجتی است که حجتی بعد از او نیست. و حقی نیست؛ مگر همراه او. و نوری نیست؛ مگر نزد او. بدانید که کسی بر او پیروز نمی شود، و کسی علیه او، یاری نخواهد شد.بدانید که او، ولی خدا در زمینش، و داورش در بین آفریدگانش، و امانتدارش در اسرارش و آشکارش است. ای مردم! همانا من برای شما [مسائل را] بیان کردم، و به شما فهماندم. و این علی، پس از من به شما می فهماند. اینک در آخر خطبه ام، شما را فرامی خوانم به دست دادن با من، به نشانه بیعت با او، و اقرار کردن به آن. سپس دست دادن با او، بعد از من. بدانید که من با خدا بیعت کرده ام، و علی با من بیعت کرده. و من از جانب خدای عزوجل، از شما برای او بیعت می گیرم. "همانا کسانی که با تو بیعت می کنند، [ در حقیقت] فقط با خدا بیعت می کنند. دست خدا، بالای دست هایشان است.پس هر کس عهدشکنی کند، فقط به ضرر خودش عهدشکنی کرده. و هر کس به آنچه بر آن با خدا عهد بسته، وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردم! "همانا حج و عمره از شعائر [ یعنی نشانه های] خداست. بنابراین کسی که حج خانه[خدا] یا عمره می گذارد، مانعی نیست که بر آن دو، طواف کند. [و سعی صفا و مروه انجام دهند. و هرگز اعمال مشرکان، که بت هایی بر این دو کوه نصب کرده بودند، از موقعیت این دو مکان مقدس نمی کاهد]. تا آخر آیه. ای مردم! خانه [خدا] را قصد کنید. [یعنی حج خانه خدا را بگذارید]. چرا که هیچ خاندانی واردش نشد، مگر آنکه بی نیاز شدند و بشارت یافتند. و از آن تخلف نکردند، مگر آنکه بی بهره و فقیر شدند. ای مردم! هیچ مؤمنی بر موقف [یعنی عرفات، مشعر و منا] نماند مگر آنکه خدا، آنچه از گناهانش که تا آن زمان انجام داده بود را برایش آمرزید. بنابراین، وقتی حجش را تمام کرد، عملش را از سر گیرد. ای مردم! حاجی ها، مورد عنایتند. و هزینه های سفرشان، برایشان جبران می شود. "و خدا، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند". ای مردم! حج خانه [خدا] را با کامل کردن دین، و معرفتی عمیق بگذارید. و از زیارتگاه ها، جز با توبه و دست برداشتن از گناه برنگردید. ای مردم! نماز را برپا دارید و زکات دهید؛ همان گونه که خدای عزوجل فرمانتان داده است. پس اگر زمان بر شما طولانی شد، و درنتیجه [در پرداخت زکات] کوتاهی کردید یا فراموش کردید، باید بدانید که علی، سرپرست شماست. و بیان کننده [حکم آن] برایتان است. کسی که خدای عزوجل، او را برایتان، بعد از من منصوب کرده است بعنوان امانتدار خلقش. همانا او از من است. و من از اویم. و او، و هر کس از فرزندانم که جانشین می شود، از آنچه از آن می پرسید، شما را باخبر می کنند. و آنچه را که نمی دانید، برایتان بیان می کنند.بدانید که حلال و حرام، بیشتر از آن است که آن را بشمارمشان و به شما بشناسانمشان. پس در اینجا، یکباره به حلال امر می کنم و از حرام، نهی می کنم. از این روی، امر شدم که از شما بیعت بگیرم، و به دست دادنتان به نشانه پذیرفتن آنچه از سوی خدای عزوجل درباره علی و اوصیاء [بلافاصله] بعد از او آوردم.کسانی که آن ها از منند و از او. امامت در آن ها پایدار شده است. آخرینشان مهدی است. تا روزی که با خداوندی که قضا و قدر می کند دیدار می کند. ای مردم! و من شما را بسوی هر حلالی راهنمایی کردم. و از هر حرامی بازداشتم. و قطعا من از این [حرف و نظرم]، برنمی گردم. و عوض نمی کنم. هان! پس این را به یاد داشته باشید. و حفظش کنید و یکدیگر را بدان سفارش کنید و آن را عوض نکنید و تغییرش ندهید. هان! که من سخن را تکرار می کنم: هان که نماز را بپادارید و زکات دهید و به نیکی ها امر کنید و از زشتی ها بازدارید. بدانید که سر [و ریشه و حقیقت] امر به معروف، این است که به گفته من[درباره امامت] برسید و آن را به کسی که حاضر نیست برسانید، و او را به پذیرش آن از من، امر دهید، و از مخالفت کردنش با آن، بازداریدش. که قطعا این، دستوری از سوی خدای عزوجل است. و امر به معروف و نهی از منکری نیست بجز همراه امامی معصوم. [یعنی تحقق و کمال نمی یابد]. ای مردم! قرآن به شما می شناساند که امامان بلافاصله از بعد از او، فرزندانش هستند.و من به شما شناساندم آن ها، از من و از او هستند. از آنجا که در کتابش می فرماید: "و آن را [یعنی امامت را] کلمه ای پایدار در نسلش [یعنی نسل حضرت ابراهیم که رسول الله و علی از نسل او هستند] قرار داد". و گفتم: هرگز گمراه نمی شوید؛ تا مادامی که به آن دو چنگ زنید. ای مردم! تقوی تقوی.از قیامت برحذر باشید، همانگونه که خدای عزوجل فرمود: "البته زمین لرزه روز رستاخیز چیز بزرگی است". یاد کنید مرگ را، (و معاد را)، و حساب را، و ترازوها [ی سنجش و وزن اعمال] را، و محاسبه دربرابر پروردگار عوالم را، و ثواب و عقاب را. زیرا هر کس با نیکی آمد، طبق آن پاداش می گیرد. و هرکس با بدی آمد، بهره ای از بهشت برایش نیست. ای مردم! همانا شما بیشتر از آن هستید که در یک زمان واحد، با یک دست من، دست دهید. از این روی، خدای عزوجل مرا فرمان داده که از زبان هایتان اقرار بگیرم؛ نسبت به آنچه برای علی امیرمؤمنان، و برای کسانی که پس از او می آیند؛ از امامانی که از من و از اویند؛ همان گونه که به شما اعلام کردم که ذریه ی من از نسل اویند. پس همگیتان بگویید: البته که ما شنوندگان و اطاعت کنندگان و رضایتمندان و گردن نهادگانیم به آنچه از سوی پروردگارمان و پروردگارت رساندی؛ در امر اماممان علی امیر مؤمنان، و کسانی که از ائمه اند و از صلب او خارج شوند. با تو بیعت می کنیم بر این [امر و عهد و پیمان و بیعت]، با دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و دستانمان. بر این [امر] زندگی می کنیم. و بر آن می میریم. و بر آن [امر و اعتقاد] برانگیخته می شویم. و تغییر نمی کنیم و عوض نمی شویم. و شک نمی کنیم (و منکرش نمی شویم) و مردد نمی شویم. و از عهد برنمی گردیم و پیمان را نقض نمی کنیم. ما را موعظه کردی به موعظه خدا؛ درباره علی امیر مؤمنان و امامانی که ذکر کردی از ذریه ات، و از فرزندانش، و پس از او هستند؛ حسن و حسین و کسانی که خدا، پس از آن دو منصوبشان کرده. پس عهد و میثاق برایشان از ما گرفته می شود. از دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و ضمائرمان و دستانمان. هر کس توانست و او را [یعنی علی را] دریافت با دستش بیعت می کند. و اگر نشد با زبانش اقرار می کند. و عوض و بدلی برای این [امر و بیعتمان] نمی جوییم و خدا از ما حالتی دیگر نمی بیند. ما این را از تو، به دور و نزدیک فرزندانمان و اهلمان می رسانیم. و خدا را بر آن گواه می گیریم.و خداوند برای گواهی کافی است. و تو نیز بر این، بر ما شاهد باش. ای مردم! چه می گویید؟ که همانا خدا، هر صدایی را می داند و آن را که از دل ها می گذرد را نیز بخوبی می داند. "پس هر کس هدایت شود، به سود خودش هدایت شده. و هر کس گمراه شود، به ضرر خودش گمراه شده". و هر کس بیعت کند،[در حقیقت] فقط با خدا بیعت کرده است. "دست خدا، بالای دست هایشان است". ای مردم! پس با خدا بیعت کنید. و با من بیعت کنید. و با علی امیر مؤمنان بیعت، و با حسن و حسین و ائمه (از نسلشان در دنیا و آخرت) که کلمه پایدارند، بیعت کنید.خدا، کسانی را که مکر و حیله می کنند را هلاک می کند و آنان را که وفادارند را رحمت می کند. " و هر کس عهدشکنی کند، پس فقط به ضرر خودش عهدشکنی کرده. و هر کس به آنچه بر آن، با خدا عهد بسته وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردم! بگویید آنچه را که به شما گفتم. و بر علی با عنوان امیر مؤمنان سلام کنید. و بگویید "شنیدیم و اطاعت کردیم. آمرزشت را ای پروردگارمان [امید داریم]. و بازگشت بسوی توست". و بگویید: "همه ستایش ها مخصوص خداوندی است که ما را به این هدایت کرد. و اگر خدا هدایتمان نکرده بود، ما هرگز نمی توانستیم هدایت شویم". تا آخر آیه. ای مردم!همانا فضایل علی پسر ابی طالب، نزد خدای عزوجل، (که در قرآن نازلش فرموده) بیشتر از آن است که من بخواهم یکباره آن ها را بشمارم. پس هر کس شما را به آن خبر داد و آن را شناخت، او را تصدیق کنید. ای مردم! هر کس از خدا و رسولش و علی و امامانی که یادشان کردم، پیروی کند، همانا به پیروزی بزرگی رسیده است. ای مردم! پیشی گیرندگان به بیعت کردنش و سرپرستی اش و سلام بر او بعنوان امیر مؤمنان، آن ها، پیروز شدگانند که در بهشت های پرنعمت خواهند بود. ای مردم!بگویید سخنی را که خدا، به آن، از شما راضی می شود. پس اگر شما و همه کسانی که در زمین هستند، کافر شوید، هرگز، هیچ ضرری به خدا زده نمی شود. خدایا بیامرز برای ایمان آورندگان(به آنچه که ادا کردم و فرمان دادم). و غضب نما بر منکران کافر. و همه ستایش ها، مخصوص خداوند، پروردگار عوالم است.