آشپزی ایرانی

طرز شور انداختن لوبیا سبزو انواع سبزیجات

چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ

طرز شور انداختن انواع سبزیجات ؛



انواع سبزی‌ها مانند گل کلم، خیار، لوبیا سبز، کلم برگ و غیره را می‌توان شور انداخت اول آنها را تمیز کرده می‌شوییم و خشک می‌کنیم. در یک ظرف (گالن پلاستیکی) می‌ریزیم مقداری سبزی معطر مانند ترخان یا برگ مو در ظرف ریخته و به تناسب هر یک لیتر آب یک قاشق سوپخوری نمک را در آب ریخته بگذاریم بجوشد و داغ داغ روی مواد شور بریزیم بطوری که کاملاً روی آنها را بگیرد و یک لیوان سرکه هم روی آن بریزیم و درب ظرف را خیلی محکم ببندیم و تا چهل روز نباید درب ظرف را باز کنیم بعد از این مدت می‌توانیم استفاده کنیم و دوباره درب آن را محکم ببندیم در سبزی‌هایی که بخواهیم سفید بماند مانند گل کلم و پیاز سفید دیگر سبزی معطر نمی‌ریزیم و در آب آن یک لیوان سرکه می‌ریزیم و می‌جوشانیم و روی مواد شور می‌ریزیم.




بسم الله الرحمن الرحیم




بــــــــــــسم الله الرحمن الرحیم       ترجمه خطبه محمد رسول الله و خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم در سال نهم هجرت در محل غدیر خم

ستایش مخصوص خداوندی است که در یگانگی اش بلندمرتبه و در تنهایی اش به آفریدگان نزدیک است. و در سلطنتش باشکوه است. و در ارکان آفرینش اش بزرگ است. بر همه چیز احاطه علمی دارد و او در جایگاه (بی مکانی) خودش است و بر تمامی آفریدگان به قدرت و برهان خویش مسلط است. همواره ستوده بوده و خواهد بود. و مجد و بزرگی او پایانی ندارد. و همیشه هست. آغاز و پایان از او بوده و بازگشت تمامی امور نیز بسوی اوست. آفریننده آسمان ها و گستراننده زمین ها و حکمران آن ها تنها اوست. دور و منزه از ویژگی مخلوقات است. و از تقدیس همگان نیز برتر است. پروردگار فرشتگان و روح است. افزونی بخش آفریده ها و نعمت ده ایجاد شده هاست. دیده ها را می بیند ولی دیده ها هرگز او را نمی بیند. کریم و بردبار و شکیباست. رحمتش شامل همگان می شود و به خاطر نعمت هایش بر بندگان منت دارد. در انتقام گرفتن عجله نمی کند. و در کیفر کسانی که مستحق عذاب هستند صبور و شکیباست. از نهان ها باخبر است و می داند که درون افراد چه می گذرد. پوشیده ها بر او آشکار و پنهان ها بر او واضح و روشن است. او بر تمام هستی تسلط دارد و نیروی تمام مخلوقات از اوست.  و او بر هر چیزی تواناست. و هیچ چیزی شبیه او نیست. و همانندی ندارد. اوست که چیز را بوجود آورد در حالی که هیچ چیزی نبود. و او جاوید، زنده و عدل گستر است. و جز او خداوندی نیست و او توانا و حکیم است. برتر از آن است که چشم ها او را ببینند ولی او چشم ها را می بیند و او بخشنده ِ آگاه است. کسی از راه دیدن او نمی تواند به صفات و چگونگی اش در نهان و آشکار پی ببرد مگر آنکه خود او راهی را نشان دهد که بر وجود او دلالت کند. و گواهی می دهم که او الله است. همو که سراسر روزگاران از قداست او مشحون است و همانکه نورش ابدی است. بدون آنکه مشاوری داشته باشد فرمانش اجرا می شود. بی آنکه شریکی برای خود انتخاب کرده باشد، خواسته اش عملی و حتمی خواهد شد. و بدون یاور و کمک کار همه امور را ساماندهی می کند. آنچه را آفریده است از روی الگویی نبود. و مخلوقات را بدون کمک و بدون رنج و چاره اندیشی، هستی و وجود بخشیده است. جهان با ایجاد و خواست او بوجود آمده است. و آفرینش با خواست او نمایان و پدیدار شده است. پس اوست الله که معبودی بجز او نیست. همو که صنعش استوار و ساختمان آفرینشش زیباست. دادگری است که ستم روا نمی دارد. و کریمی است که کارها به او بازمی گردد. و گواهی می دهم که او الله است که آفریدگان در برابر بزرگی اش فروتن، و درمقابل عزتش رام، و در برابر توانایی اش تسلیم بوده و در برابر هیبت و بزرگی اش فروتن هستند. پادشاه هستی ها و چرخاننده افلاک و رام کننده خورشید و ماه است که هر کدام تا سرآمد معینی به حرکت خود ادامه می دهند. او پرده شب را به روز، و پرده روز را، به شب می پیچد. (روز) شتابان در پی او (شب) است. اوست شکننده هر ستمگر سرکش و نابودکننده هر شیطان رانده شده. او، مقابل، همانند و شریکی ندارد. یکتا و بی نیاز است. هرگز نزاده، و زاده نشده است. و برای او هیچگاه همتایی نبوده است. خداوند یگانه، و پروردگار بزرگوار است. هر چه را بخواهد آن را به انجام می رساند. هر چه را بخواهد اراده نمودن و آن را حتمی می کند. همه چیز را می داند و حساب آن را دارد. مرگ و زندگی در دست اوست. اوست که موجودات را نیازمند یا بی نیاز می گرداند. اوست که می خنداند و می گریاند. نزدیک آورده و دور می سازد. بازمی دارد و عطا می کند. پادشاهی و ستایش فقط مخصوص اوست. تمام خوبی ها به دست اوست. و او بر هر چیزی قادر و تواناست. شب را در روز، و روز را در شب داخل می کند. معبودی جز او نیست. قادر و آمرزنده است. اجابت کننده دعا و افزاینده عطا، برشمارنده نفس ها، پروردگار جن و انسان ها است. هیچ چیزی بر او مشکل و سخت نیست. فریاد فریادکنندگان او را آزرده نمی کند. و اصرار اصرارکنندگان او را بستوه نمی آورد. نگاهدارنده صالحان، یاور رستگاران، صاحب اختیار مؤمنان، و پروردگار جهانیان است. در همه احوال سزاوار سپاس و ستایش آفریدگانش است. او را فراوان ستایش می کنم. و همیشه - در دل و بر زبان، بر شادی و رنج و آسایش و سختی – از او قدردانی می کنم. به او و فرشتگانش و کتاب هایش و فرستادگانش ایمان دارم. دستورش را می شنوم و اطاعت می کنم. و بسوی خشنودی او می شتابم. و به حکم او تسلیمم. درحالی که به فرمانبری او مایل، و از کیفرش هراسانم. چرا که او خدایی است که کسی از چاره جویی اش در امان نیست و از جورش هم کسی نمی ترسد. و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهمو وظیفه خود را در آنچه وحی شده، انجام می دهمچرا که اگر بخاطر ترک این فرمان، از سوی او عذابی فرود آید، کسی قادر بر دور ساختن آن عذاب از من نیست– هرچند توانایی اش بسیار، و دوستی اش با من، خالص باشد.- خداوندی که معبودی جز او نیست به من اعلام فرموده که اگر آنچه (درباره علینازل کرده را به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را ادا نکرده امو خدای تبارک و تعالی امنیت (از مردمرا برایم تضمین کردهو او خدای کفایت کننده کریم استپس به من وحی کرد : "بنام خداوند بخشنده بخشایشگر ای پیامبرآنچه از طرف پروردگارت – درمورد علی، یعنی در خلافت برای علی پسر ابی طالب – بر تو نازل شده است، برسانو اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ایو خداوند تو را از مردم نگاه می دارد". ای مردمدر تبلیغ آنچه بر من فرود آمده، کوتاهی نکرده امو حال سبب نزول آیه را برایتان بیان می کنمهمانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمداز سوی سلام، پروردگارم – و اوست سلام – فرمانم داد که در این مکان بپا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب، برادر، وصی و جانشین من در میان امت، و امام پس از مکن خواهد بودجایگاه او نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی استلیکن پیامبری پس از من نخواهد بوداو صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول استو پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که : "سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبرش و آن مؤمنانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند". و علی بن ابی طالب همان کسی است که نماز به پا داشته و درحال رکوع، زکات پرداخته، و پیوسته خداخواه و خداجوستو من از جبرئیل درخواست کردم که خداوند سلام، مرا از این مأموریت، معاف فرمایدبخاطر علم داشتنم به  کمی متقین و زیادی منافقین و دسیسه ملامتگران و مکر مسخره کنندگان اسلام [یعنی می دانم که عده ای هستند که بصورت سازمان یافته برای اسلام نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند شاید منظور حضرت، یا حداقل یکی اش، یهود بوده باشد که منافقان را تحریک، و آن ها را مهره های خود برای تفرقه بین مسلمانان قرار می دهند]. همان هایی که خداوند در کتاب خود، در وصفشان فرموده : "با دهان خود سخنی می گویند که در دلشان به آن باور ندارند". و آن را کوچک می پنداشتند، درحالی که نزد خدا بزرگ استو نیز از آن روی که منافقان، بارها به من آزار رسانیده، تا بدانجا که مرا اُذُن [نعوذ بالله دهن بین و زودباورنامیدندو پنداشتند که من اینگونه ام.بخاطر همراهی بسیار علی با من، و اشتیاق من به او (و همچنین اشتیاق و علاقه او به من). تا آنجا که خداوند عزوجل در این موضوع، آیه ای نازل فرمود : " از آن ها، کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند او آدم خوش باوری استبگو خوش باور بودن او به نفع شماست". - و به ضرر کسانی که می پندارند او زودباور است – " به خدا ایمان می آورد، و مؤمنین را تصدیق می کند و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند". و چنانچه بخواهم نام گویندگان چنین سخنی را بر زبان آورم، یا به آنان اشاره کنم، و یا مردمان را بسویشان راهنمایی کنم، می توانملیکن سوگند بخدا که نسبت به آنان، اخلاق کریمانه را در پیش گرفتمو با این حال، خداوند فقط زمانی از من خشنود خواهد شد که آن چه درباره علی فرو فرستاده، به گوش شما برسانمسپس [پیامبر این آیه راتلاوت فرمود : "ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت نازل شده است را کاملا برسان– در حق علی  "و اگر نکنی، رسالتش را ادا نکرده ایو خداوند، تو را از مردم حفظ می کند". ای مردمبدانید این آیه، درباره اوستفکر کنید تا به عمق آن پی ببریدو بدانید که خداوند، او را صاحب اختیار و امام شما قرار داده، و پیروی از او را بر مهاجران و انصار، و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند، و بر صحرانشینان و شهرنشینان، و بر عجم و عرب، و آزاد و برده، و کوچک و بزرگ، و سفید و سیاه، و بر هر یکتاپرست، واجب شمرده استدستورش، حتمی است.سخنش جواز استامرش نافذ استملعون است کسی که با او مخالفت کندمورد رحمت خداست کسی که از او پیروی، و تصدیقش کندپس هر آینه خدا، بخشیده است او راو کسی که به او گوش دهد و از او اطاعت کندای مردمآخرین بار است که در این اجتماع بپا ایستاده امپس گوش دهید، و اطاعت کنید، و گردن نهید به فرمان پروردگارتان (خدا). چرا که خداوند عزوجل، صاحب اختیار و معبود شماستو پس از خداوند، رسول و نبی اوست که با شما سخن می گویدو پس از من، به فرمان خدای پروردگارتان، علی، صاحب اختیار و امام شماست.آنگاه امامت، تا روزی که به ملاقات خدا و رسولش می آیید، در فرزندان من، از نسل علی خواهد بودحلال نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها، حلالش کنندو حرام نیست مگر آنچه خدا و رسولش و آن ها حرامش کنند (بر شما). و هدای عزوجل، حلال و حرام را بر من شناسانیدو من، آنچه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته بود، در اختیار علی نهادمای مردمعلی (برترش بدارید). هیچ علمی نیست مگر آنکه خدا، آن را در من قرارش دادهو هر علمی را که آموختم آن را در پیشوای پارسایان قرارش دادمو هیچ علمی نیست، مگر آنکه آن را به علی آموختمو او پیشوای روشنگر استکه خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده استآنجا که می فرماید "و همه چیز را در امامی روشنگر برشمرده ایم". ای مردماز علی روی برمتابیدو از او نگریزیدو از ولایتش خودداری نکنیدپس او کسی است که به حق هدایت می کند و به آن عمل می کندو باطل را نابود می کند و از آن بازمی دارد.و در راه خدا، نکوهش نکوهشگران در او نمی گیردنخستین کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد (کسی در ایمان، از او پیشی نگرفته است). و کسی که جانش را فدای رسول خدا کردو کسی که همراه رسول خدا بود و از مردان، کسی غیر از او، خدا را همراه رسولش عبادت نمی کرد. (اولین مردم در نماز، و اولین کسی است که همراه من خدا را پرستش کرداز طرف خدا او را فرمان دادم تا در بستر من بخوابدپس انجام داد.جانش را فدای من کردای مردماو را برتر قرار دهید که خدا او را برتر قرار دادهو او را بپذیرید که خدا او را منصوب کرده استای مردمبدرستی که او، امامی از سوی خداستو خداوند توبه کسی را که ولایتش را انکار کند، هرگز نخواهد پذیرفتو هرگز او را نخواهد آمرزیدحتم است بر خدا که چنین کند به کسی که با امر علی مخالفت کند، و اینکه او را به عذاب دردناک ابدی کیفر کندپس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنیدکه در آتشی وارد خواهید شد که هیزمش بدن های مردم و سنگ هاست و برای کافران آماده شده استای مردمبخدا سوگند که پیامبران پیشین به من بشارت دادندو اکنون من آخرین پیامبرمو حجت بر تمام آفریدگان از اهل آسمان و زمین هستمپس هر کس  که در این شک کند، پس قطعا به کفر جاهلیت اولیه برگشتهو هر کس در چیزی از سخن امروز من شک کند، پس قطعا در همه آنچه که به من نازل شده، شک کرده استو هر کس در یکی از امامان شک کند، پس قطعا در تمام آن ها شک کرده استو شک کننده در ما، در آتش است.ای مردمخدای عزوجل این برتری را به من پیشکش کردهکه منتی از او بر من است و احسانی ازوست به منو خدایی نیست بجز اوهشدارید و همه ستایش ها، فقط مخصوص اوستدر همه زمان ها و همه روزگاران و  بر هر حالیای مردمعلی را برتر بدارید که او برترین مردم از مرد و زن، بعد از من استتا وقتی که خدا رزق و روزی را فرود آورد و آفرینش پابرجا باشدملعون است ملعون، مورد غضب است مورد غضب، کسی که این سخن مرا رد کند و با آن موافقت نکند.بدانید که جبرئیل، این را برایم از خدای بلندمرتبه خبر آورد و می گویدهر کس با علی دشمنی کند و ولایتش را نپذیرد، نفرین من و خشم من بر اوست. "و هر کس باید بنگرد که برای فردایش، چه پیش فرستاده استو خدا را در نظر بدارید (از اینکه با او مخالفت کنید تا گام هایتان پس از استواریش نلغزد)بدرستی که خدا کاملا خبر دارد از آنچه می کنید". ای مردم!همانا او، "همجوار خدایی است که در کتاب عزیزش از او یاد کرده استپس بلند مرتبه فرمود (خبر می دهد از کسی که با او مخالفت می کند) " تا آنکه کسی نگوید ای دریغ از کوتاهیم در همجوار خدا". ای مردمدر قرآن اندیشه کنید و آیاتش را بفهمید و در محکماتش بنگرید و از متشابهاتش پیروی نکنیدکه بخدا سوگند که هرگز کسی باطن هایش را برایتان آشکار نمی کند و هرگز کسی تفسیرش را برایتان واضح نمی کند مگر کسی که دستش را گرفته ام و بطرف خودم بالایش  برده ام و بازویش را گرفته ام (و با دستانم بلندش کرده امو به شما اعلام می کنم که هر کس من سرپرست اویم پس این علی سرپرست اوست.و او علی پسر ابی طالب است؛ برادرم و وصیمو ولایتش از خدای عزوجل بر من نازل شده استای مردمهمانا علی و پاکان از فرزندانم (از نسلش)، آن ها گرانسنگ [ثقلکوچکترند و قرآن، گرانسنگ بزرگتر استکه هر کدام از این دو، از همراهش خبر دارد و بر وفق اوستهرگز از هم جدا نخواهند شد تا در کنار حوض بر من وارد شوندبدانید که آنان امانتداران خدا در آفرینشش، و حاکمانش در زمینش هستندبدانید که من ادا کردمبدانید که من رساندمبدانید که من بگوش رساندم.بدانید که من واضح کردمبدانید که همانا خدای عزوجل فرمود و من از جانب خدای عزوجل می گویم  که بدانید که بدرستی که "امیرالمؤمنیننیست بجز این برادرمبدانید که امارت مؤمنان، بعد از من برای هیچ کس غیر از او روا نیستسپس فرمودای مردمچه کسی به شما از خودتان سزاوارتر است؟ گفتندخدا و رسولشپس فرمودبدانید که هر کس که من سرپرستش هستم، پس این علی مولایش استخدایاولی کسی باش که ولایتش را بپذیردو دشمن کسی باش که با او دشمنی کندو یاری کن کسی را که او را یاری کندو تنها گذار کسی را که او را تنها گذاردای مردماین علی برادرم و وصیم و نگهبان دانشم و جانشینم در امتم است بر کسی که به من ایمان آورده، و بر تفسیر کتاب خدای عزوجلو دعوت کننده بسوی اوستو عمل کننده به آنچه خدا را راضی می کند، و پیکارگر با دشمنانش، و ولایت کننده بر اطاعتش، و بازدارنده از نافرمانیش استهمانا او جانشین فرستاده و امیر مؤمنان و پیشوای هدایتگر از طرف خدا، و قتال کننده با  پیمان شکنان و رویگردانان و مرتدشدگان به دستور خداستخدا می فرماید "سخن، نزد من عوض نمی شود". بدستورت ای پروردگارم می گویمخدایا ولی کسی باش که ولایتش را بپذیردو دشمن کسی باش که با او دشمنی کند. ( و یاور کسی باش که یاری اش دهدو خودداری کنندگان از یاریش را به خودشان واگذار. ) و نفرین کن کسی را که او را منکر شودو خشم گیر بر کسی که مانع دستیابی او بر حقش شودخدایا همانا تو، این آیه را در شأن علی؛ ولیت در مقام بیان این و نصب کردنت او را، برای این روز فرو فرستادی "امروز، کسانی که کافر شدند از دین شما ناامید شدندپس از آن ها نترسید و از من بترسیدامروز، دینتان را برایتان کامل کردمو نعمتم را بر شما تمام کردم.راضی شدم به اسلام بعنوان دینتان" . " و هر کس دینی غیر از اسلام برگزیند، پس هرگز از او قبول نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است". خدایا همانا من شاهدت می گیرم که من رساندمای مردمخدای عزوجل دینتان را فقط به امامتش کامل کردپس هر کس که از او پیروی نکند و از کسی از فرزندانم از صلبش که مقام او را برپا می دارد تا روز قیامت و عرضه بر خدا، پس آن ها کسانی اند که اعمالشان بیهوده شد (در دنیا و آخرتو آن ها در آتش، مخلد خواهند بودای مردماین علی، مددکارترینتان برای من، و سزاوارترینتان به من، و نزدیک ترینتان به من، و عزیزترینتان بر من استو خدای عزوجل و من از او راضی هستیمو آیه ای رضایتی - در قرآن نازل نشده، مگر در شأن اوو خدا، کسانی که ایمان آورده اند را خطاب نکرده، مگر آنکه به او آغاز کردهو آیه ی ستایشی در قرآن نازل نشده، مگر در شأن اوو در "هل أتی علی الانسان"شهادت به بهشت نداده مگر برای اوو درمورد غیر او نازلش نکردهو غیر او را بدان مدح نکردهای مردماو یاور دین خدا، و دفاع کننده از رسول خداستو او، پارسای پاکیزه ی هدایتگر هدایت شده استپیاکبرتان بهترین پیامبر است و وصیتان، بهترین وصی است. (و فرزندانش بهترین اوصیایند). ای مردم!فرزندان هر پیامبر از نسل اویند و فرزندان من از نسل(امیرالمؤمنینعلی هستندای مردمهمانا ابلیس، آدم را به حسد از بهشت بیرون کردپس به او حسادت نکنید که اعمالتان نابود شود و گام هایتان بلغزدکه همانا آدم بخاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرددرحالی او برگزیده خدای عزوجل  بودو شما چگونه خواهید بود، درحالی که  شما، شمایید، و برخی از شما، دشمنان خداییدبدانید که همانا کسی با علی درنمی افتد بجز بدبختو کسی ولایت علی را نمی پذیرد بجز پارساو کسی به او ایمان نمی آورد بجز مؤمن مخلصو در شأن علی -بخدا سوگند سوره عصر نازل شد "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر سوگند به عصر همانا انسان ها قطعا در زیانند" (مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد). ای مردم!خدا را گواه گرفتم و رسالتم را به شما رساندم. "و بر رسول، جز بیان آشکار چیزی نیست". ای مردم! "تقوای خدا را آن گونه که حق تقوایش است پیشه کنید و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید". ای مردم! "به خدا و رسولش و نوری که همراهش نازل شده است، ایمان آورید؛ پیش از آنکه صورت هایی را محو کنیم و به پشت سرشان برگردانیم، یا نفرینشان کنیم؛ همانگونه که اصحاب سبت [گروه تبهکاری از بنی اسرائیلرا نفرین کردیم". (بخدا سوگند [خدااراده نکرده است به این آیه، بجز گروهی از اصحابم را که به اسم هایشان و نسب هایشان می شناسمشان.لیکن به ندیدگرفتنشان مأمورمپس باید هر کسی طبق آنچه در قلبش برای علی از حب و بغض می یابد، عمل کند. [یعنی باید هر کسی، مهر یا دشمنی علی در دلش را، مبنا و پایه کار خویش قرار دهد و بداند که ارزش عملش وابسته به آن است.] ای مردم!نور، از سوی خدای عزوجل در من جریان داردسپس در علی پسر ابی طالبسپس در نسل او تا قائم المهدی که حق خدا و هر حقی که از ماست را می ستاندچرا که خداوند عزوجل، از همه ی عالمیان، ما را حجت قرار داده است بر کوتاهی کنندگان و ستیزه گران و مخالفان و خائنان و گنهکاران و ظالمان و غاصبانای مردمبرحذر باشید که همانا من رسول خدایم که پیش از من نیز رسولانی بودندآیا اگر بمیرم یا کشته شوم به عقبتان [جاهلیتتانبرمی گردید؟ و هر کس به عقبش برگردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند و بزودی خدا، شکرکنندگان را پاداش می دهدبدانید که همانا علی آن کسی است که وصف شده است به شکرکنندگی و صبرسپس بعد از او، فرزندانم از نسلشای مردمبه اسلامتان بر من منت مگذاریدبلکه بر خدا منت مگذارید که عملتان نابود می شود و بر شما خشم می گیرد و به شعله ای از آتش و مس گداخته گرفتارتان خواهد کرد.همانا پروردگارتان قطعا در کمینگاه استای مردمهمانا بزودی و بلافاصله بعد از من، پیشوایانی خواهند بود که بسوی آتش فرامی خوانندو روز قیامت یاری نخواهند شدای مردمهمانا خدا و من از آن ها بیزاریمای مردمهمانا آنان و یاورانشان و پیروانشان و طرفدارانشان در پست ترین جای آتش خواهند بودو چه بد است جایگاه متکبران.  بدانید که آنان اصحاب صحیفه اندپس باید هر کدامتان در صحیفه اش بنگردای مردمهمانا من [جانشینی خود رابعنوان امامت و بصورت وراثتی، در نسلم تا روز قیامت – به امانت می گذارمو به تحقیق که آنچه که مأمور به رساندنش بودم را رساندم؛ تا حجتی باشد بر بر هر حاضر و غایبی و بر هر کسی که شاهد است یا شاهد نیست، زاده شده یا [هنوززاده نشده استپس باید که حاضر به غایب برساند، و پدر به فرزند تا روز قیامتو بزودی بعد از من امامت را بصورت پادشاهی و بطور غصبی قرارش می دهند. (بدانید که نفرین خدا بر غصب کنندگان چپاولگر خواهد بود). و در آن هنگام، بزودی شعله های آتش و مس گداخته را بر سر شما دو گروه [جن و انسخواهد ریخت؛ درحالی که یاری نخواهید شدای مردمهمانا خدای عزوجل شما را به حال خودتان رها نمی کند مگر تا وقتی که ناپاک را از پاک جدا کندو خداون شما را از غیب آگاه نمی کندای مردم!همانا هیچ سرزمینی نیست مگر آنکه خداوند، قبل از روز قیامت، بخاطر تکذیب کردنش، نابودش می کندو آن را به تصرف امام مهدی درخواهد آوردو خدا، وعده اش را انجام می دهدای مردمهمانا که قبل از شما، بیشتر [اقوامنخستین گمراه شدندو خداوند [اقوامنخستین را نابود کرد.و اوست نابودکننده دیگرانخدای بلندمرتبه فرمود: "آیا [اقوامنخستین را هلاک نکردیم؟ سپس دیگران را به دنبالشان می فرستیم -این گونه با مجرمان رفتار می کنیم وای بر تکذیب کنندگان در آن روزای مردمهمانا خدا مرا امر و نهی کردو من (به دستور او)، علی را امر و نهی کردمپس دانش امر و نهی نزد اوست.پس امرش را بشنوید؛ گردن نهید، و از او اطاعت کنید تا هدایت شویدو از آنچه نهی می کند، خودداری کنید تا رشد یابید[پیشرفت کنید]. (و بسوی هدفش حرکت کنید). و راه ها [ی گوناگونشما را از راهش جدا نکندای مردممن راه مستقیم خدایم که شما را به پیروی از آن دستور دادهسپس بلافاصله بعد از من، علی استسپس فرزندانم از نسل او؛ امامان(راهنما). "بسوی حق، راهنمایی می کنند و به حق حکم می کنند". سپس قرائت کرد: "بنام خداوند بخشاینده بخشایشگر – تمام ستایش، مخصوص خداوند است؛ پروردگار عوالم – بخشاینده بخشایشگر ..." تا آخر سورهو فرموددر شأن من نازل شدو در شأن آنان (بخدا قسمنازل شدو برای آنان عمومیت داردو به ایشان اختصاص داردآنان اولیای خدایند که نه ترسی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوندبدانید که قطعا حزب خدایند که غالب می شوندبدانید که قطعا دشمنانشانند بی خردان گمراه؛ برادران شیاطین، که سخنان بیهوده [و پوچرا به یکدیگر می رسانندبدانید که دوستانشان، آنهایند که خدا آن ها را در کتابش یاد کردهآنجا که فرمود: "هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز داشته باشند، نمی یابی که دوستی کنند با کسی که با خدا و رسولش دشمنی کرده استهر چند که آن ها، پدرانشان باشند، یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خویشاوندانشانباشندآنها کسانی هستند که ایمان در دل هایشان، نگاشته شده است..." تا آخر آیهبدانید که دوستانشان، همان مؤمنان هستند که خدا، توصیفشان کرده.آنجا که فرمود: "کسانی که ایمان آوردند، و ایمانشان را به ستم نیالودند، آن ها کسانی هستند که ایمنی، برای آن هاستو آن ها هدایت یافتگانند". بدانید که دوستانشان، همان "کسانی که ایمان آوردند و شک نکردند"، هستندبدانید که قطعا دوستانشان، همان "کسانی که بسلامت و در امنیت وارد بهشت می شوند"، هستند که فرشتگان، به سلام آن ها را ملاقات می کنند و می گویند "درود بر شماکه پاک شده ایدپس برای همیشه واردش شوید". بدانید که دوستانشان، بهشت برایشان است که "در آن، بدون حساب روزی داده می شوند". بدانید که دشمنانشان "کسانی که در آتش وارد می شوندهستندبدانید که دشمنانشان، آنهایند که ناله ی زبانه ی آتش جهنم را، درحالی که زبانه می کشد، می شنوند، و زفیر [صدای بازدم جهنمآن را نیز می بینندبدانید که دشمنانشان، همان هایی هستند که خداوند درشأنشان فرمود: "هر گاه امتی داخل [جهنمشود، گروه دیگر را نفرین کند..." تا آخر آیهبدانید که دشمنانشان همان هایند که خدای عزوجل فرمود: "هر گاه که گروهی از آن ها در آن [جهنمانداخته شود، نگهبانانش از آنان می پرسندآیا هشداردهنده ای برایتان نیامد؟ می گویندچراهشدار دهنده برایمان آمدولی ما تکذیب کردیم و گفتیم خداوند، هیچ چیزی نفرستاده، و شما، فقط در گمراهی بزرگی هستیدتا آنجای سخن خدا که "بدانید که دوزخیان از رحمت خدا، دور باشند".بدانید که دوستانشان، همان کسانی هستند که "در نهان، از پروردگارشان برحذرندو آمرزش و پاداشی بزرگ برای آنان است". ای مردمچه بسیار راه است، میان آتش و پاداش بزرگ! (ای مردم!) دشمنمان، آن کسی است که خداوند، او را نکوهش و نفرین کردهو دوستمان، (هر جا کهخدا، کسی را ستوده و دوستش داشته است.ای مردمبدانید که قطعا (من)، برحذردارنده هستم، و علی بشارت دهنده است. (ای مردم!)بدانید که قطعا من بازدارنده هستم، و علی هدایتگر استای مردم! (بدانید کهقطعا من نبی هستم، و علی وصیم است. (ای مردمبدانید که قطعا من رسول هستم، و علی، بلافاصله بعد از من، امام و وصی استو امامان، بلافاصله بعد از او، فرزندانش هستندبدانید که من پدرشان هستمولی آن ها، از صلب او خارج می شوند). بدانید که آخرین امام از ما، قائم مهدی است.بدانید که او، چیره شونده بر همه دین هاستبدانید که او، انتقام گیرنده از ظالمان استبدانید که او، تصرفگر قلعه ها، و نابودکننده شان استبدانید که او، غلبه کننده بر همه ی قبایل از اهل شرک است، و هدایتگرشانبدانید که او، خونخواه هر خونی که از دوستان خدا ریخته شده، استبدانید که او، یاور دین خداستبدانید که او، از دریایی عمیق، پیمانه های بسیار برمی گیردبدانید که او، به هر دارای فضلی، بخاطر فضلش نیکی می کند، و به هر جاهلی به خاطر نادانی اشبدانید که او، نیکو، و برگزیده خداستبدانید که او، وارث هر علمی، و احاطه دارنده بر هر فهمی استبدانید که او، از سوی پروردگار عزوجلش خبر می دهدو برپاکننده امر آیاتش استبدانید که او، رشدیافته استوار استبدانید که او، بسویش واگذار شده استبدانید که او، همه گذشتگان از سرزمین هایی که قبل از او بوده اند، به [آمدناو بشارت داده اندبدانید که اوست ماندگارحجتی است که حجتی بعد از او نیستو حقی نیست؛ مگر همراه اوو نوری نیست؛ مگر نزد اوبدانید که کسی بر او پیروز نمی شود، و کسی علیه او، یاری نخواهد شد.بدانید که او، ولی خدا در زمینش، و داورش در بین آفریدگانش، و امانتدارش در اسرارش و آشکارش استای مردمهمانا من برای شما [مسائل رابیان کردم، و به شما فهماندمو این علی، پس از من به شما می فهمانداینک در آخر خطبه ام، شما را فرامی خوانم به دست دادن با من، به نشانه بیعت با او، و اقرار کردن به آنسپس دست دادن با او، بعد از منبدانید که من با خدا بیعت کرده ام، و علی با من بیعت کردهو من از جانب خدای عزوجل، از شما برای او بیعت می گیرم. "همانا کسانی که با تو بیعت می کنند، در حقیقتفقط با خدا بیعت می کننددست خدا، بالای دست هایشان است.پس هر کس عهدشکنی کند، فقط به ضرر خودش عهدشکنی کردهو هر کس به آنچه بر آن با خدا عهد بسته، وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردم! "همانا حج و عمره از شعائر یعنی نشانه هایخداستبنابراین کسی که حج خانه[خدایا عمره می گذارد، مانعی نیست که بر آن دو، طواف کند. [و سعی صفا و مروه انجام دهندو هرگز اعمال مشرکان، که بت هایی بر این دو کوه نصب کرده بودند، از موقعیت این دو مکان مقدس نمی کاهد]. تا آخر آیهای مردمخانه [خدارا قصد کنید. [یعنی حج خانه خدا را بگذارید]. چرا که هیچ خاندانی واردش نشد، مگر آنکه بی نیاز شدند و بشارت یافتندو از آن تخلف نکردند، مگر آنکه بی بهره و فقیر شدندای مردمهیچ مؤمنی بر موقف [یعنی عرفات، مشعر و منانماند مگر آنکه خدا، آنچه از گناهانش که تا آن زمان انجام داده بود را برایش آمرزیدبنابراین، وقتی حجش را تمام کرد، عملش را از سر گیردای مردمحاجی ها، مورد عنایتندو هزینه های سفرشان، برایشان جبران می شود. "و خدا، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند". ای مردمحج خانه [خدارا با کامل کردن دین، و معرفتی عمیق بگذاریدو از زیارتگاه ها، جز با توبه و دست برداشتن از گناه برنگردیدای مردمنماز را برپا دارید و زکات دهید؛ همان گونه که خدای عزوجل فرمانتان داده استپس اگر زمان بر شما طولانی شد، و درنتیجه [در پرداخت زکاتکوتاهی کردید یا فراموش کردید، باید بدانید که علی، سرپرست شماستو بیان کننده [حکم آنبرایتان استکسی که خدای عزوجل، او را برایتان، بعد از من منصوب کرده است بعنوان امانتدار خلقشهمانا او از من استو من از اویمو او، و هر کس از فرزندانم که جانشین می شود، از آنچه از آن می پرسید، شما را باخبر می کنندو آنچه را که نمی دانید، برایتان بیان می کنند.بدانید که حلال و حرام، بیشتر از آن است که آن را بشمارمشان و به شما بشناسانمشانپس در اینجا، یکباره  به حلال امر می کنم و از حرام، نهی می کنماز این روی، امر شدم که از شما بیعت بگیرم، و به دست دادنتان به نشانه پذیرفتن آنچه از سوی خدای عزوجل درباره علی و اوصیاء [بلافاصلهبعد از او آوردم.کسانی که آن ها از منند و از اوامامت در آن ها پایدار شده استآخرینشان مهدی استتا روزی که با خداوندی که قضا و قدر می کند دیدار می کندای مردمو من شما را بسوی هر حلالی راهنمایی کردمو از هر حرامی بازداشتمو قطعا من از این [حرف و نظرم]، برنمی گردمو عوض نمی کنمهانپس این را به یاد داشته باشیدو حفظش کنید و یکدیگر را بدان سفارش کنید و آن را عوض نکنید و تغییرش ندهیدهانکه من سخن را تکرار می کنمهان که نماز را بپادارید و زکات دهید و به نیکی ها امر کنید و از زشتی ها بازداریدبدانید که سر [و ریشه و حقیقتامر به معروف، این است که به گفته من[درباره امامتبرسید و آن را به کسی که حاضر نیست برسانید، و او را به پذیرش آن از من، امر دهید، و از مخالفت کردنش با آن، بازداریدشکه قطعا این، دستوری از سوی خدای عزوجل استو امر به معروف و نهی از منکری نیست بجز همراه امامی معصوم. [یعنی تحقق و کمال نمی یابد]. ای مردمقرآن به شما می شناساند که امامان بلافاصله از بعد از او، فرزندانش هستند.و من به شما شناساندم آن ها، از من و از او هستنداز آنجا که در کتابش می فرماید: "و آن را [یعنی امامت راکلمه ای پایدار در نسلش [یعنی نسل حضرت ابراهیم که رسول الله و علی از نسل او هستندقرار داد". و گفتمهرگز گمراه نمی شوید؛ تا مادامی که به آن دو چنگ زنیدای مردمتقوی تقوی.از قیامت برحذر باشید، همانگونه که خدای عزوجل فرمود: "البته زمین لرزه روز رستاخیز چیز بزرگی است". یاد کنید مرگ را، (و معاد را)، و حساب را، و ترازوها [ی سنجش و وزن اعمالرا، و محاسبه دربرابر پروردگار عوالم را، و ثواب و عقاب رازیرا هر کس با نیکی آمد، طبق آن پاداش می گیردو هرکس با بدی آمد، بهره ای از بهشت برایش نیستای مردمهمانا شما بیشتر از آن هستید که در یک زمان واحد، با یک دست من، دست دهیداز این روی، خدای عزوجل مرا فرمان داده که از زبان هایتان اقرار بگیرم؛ نسبت به آنچه برای علی امیرمؤمنان، و برای کسانی که پس از او می آیند؛ از امامانی که از من و از اویند؛ همان گونه که به شما اعلام کردم که ذریه ی من از نسل اویند. پس همگیتان بگوییدالبته که ما شنوندگان و اطاعت کنندگان و رضایتمندان و گردن نهادگانیم به آنچه از سوی پروردگارمان و پروردگارت رساندی؛ در امر اماممان علی امیر مؤمنان، و کسانی که از ائمه اند و از صلب او خارج شوندبا تو بیعت می کنیم بر این [امر و عهد و پیمان و بیعت]، با دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و دستانمانبر این [امرزندگی می کنیمو بر آن می میریمو بر آن [امر و اعتقادبرانگیخته می شویمو تغییر نمی کنیم و عوض نمی شویمو شک نمی کنیم (و منکرش نمی شویمو مردد نمی شویمو از عهد برنمی گردیم و پیمان را نقض نمی کنیمما را موعظه کردی به موعظه خدا؛ درباره علی امیر مؤمنان و امامانی که ذکر کردی از ذریه ات، و از فرزندانش، و پس از او هستند؛ حسن و حسین و کسانی که خدا، پس از آن دو منصوبشان کردهپس عهد و میثاق برایشان از ما گرفته می شوداز دل هایمان و جان هایمان و زبان هایمان و ضمائرمان و دستانمانهر کس توانست و او را [یعنی علی رادریافت با دستش بیعت می کندو اگر نشد با زبانش اقرار می کندو عوض و بدلی برای این [امر و بیعتماننمی جوییم و خدا از ما حالتی دیگر نمی بیندما این را از تو، به دور و نزدیک فرزندانمان و اهلمان می رسانیمو خدا را بر آن گواه می گیریم.و خداوند برای گواهی کافی استو تو نیز بر این، بر ما شاهد باشای مردمچه می گویید؟ که همانا خدا، هر صدایی را می داند و آن را که از دل ها می گذرد را نیز بخوبی می داند. "پس هر کس هدایت شود، به سود خودش هدایت شدهو هر کس گمراه شود، به ضرر خودش گمراه شده". و هر کس بیعت کند،[در حقیقتفقط با خدا بیعت کرده است. "دست خدا، بالای دست هایشان است". ای مردمپس با خدا بیعت کنیدو با من بیعت کنیدو با علی امیر مؤمنان بیعت، و با حسن و حسین و ائمه (از نسلشان در دنیا و آخرتکه کلمه پایدارند، بیعت کنید.خدا، کسانی را که مکر و حیله می کنند را هلاک می کند و آنان را که وفادارند را رحمت می کند. " و هر کس عهدشکنی کند، پس فقط به ضرر خودش عهدشکنی کردهو هر کس به آنچه بر آن، با خدا عهد بسته وفا کند، بزودی پاداش بزرگی به او می دهد". ای مردمبگویید آنچه را که به شما گفتمو بر علی با عنوان امیر مؤمنان سلام کنیدو بگویید "شنیدیم و اطاعت کردیمآمرزشت را ای پروردگارمان [امید داریم]. و بازگشت بسوی توست". و بگویید: "همه ستایش ها مخصوص خداوندی است که ما را به این هدایت کردو اگر خدا هدایتمان نکرده بود، ما هرگز نمی توانستیم هدایت شویم". تا آخر آیهای مردم!همانا فضایل علی پسر ابی طالب، نزد خدای عزوجل، (که در قرآن نازلش فرمودهبیشتر از آن است که من بخواهم یکباره آن ها را بشمارمپس هر کس شما را به آن خبر داد و آن را شناخت، او را تصدیق کنیدای مردمهر کس از خدا و رسولش و علی و امامانی که یادشان کردم، پیروی کند، همانا به پیروزی بزرگی رسیده استای مردمپیشی گیرندگان به بیعت کردنش و سرپرستی اش و سلام بر او بعنوان امیر مؤمنان، آن ها، پیروز شدگانند که در بهشت های پرنعمت خواهند بودای مردم!بگویید سخنی را که خدا، به آن، از شما راضی می شودپس اگر شما و همه کسانی که در زمین هستند، کافر شوید، هرگز، هیچ ضرری به خدا زده نمی شودخدایا بیامرز برای ایمان آورندگان(به آنچه که ادا کردم و فرمان دادم). و غضب نما بر منکران کافرو همه ستایش ها، مخصوص خداوند، پروردگار عوالم است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۸
somaye sajadi

نظرات  (۱)

واقعا عالی بود کل وبتون سلامت باشین وتندرست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی